Media:Tijd: een derde van de leestijd vindt plaats via scherm, papier nog steeds in trek
Het lezen van boeken, dagbladen, magazines en andere media gebeurt voor 67% van papier, 33% digitaal.
Het lezen van boeken, dagbladen, magazines en andere media gebeurt voor 67% van papier, 33% digitaal.
Groei magazinemerken op Instagram, YouTube en Pinterest. Facebook en Twitter stabiel.
Het aantal Nederlanders dat magazine content digitaal leest, is in 2018 fors gestegen. Gemiddeld consumeert 34% van de Nederlanders magazine content via de computer, smartphone, tablet of ander apparaat.
Instagram, YouTube en Pinterest groeien stevig door, Facebook en Twitter stabiel.
Het lezen van magazine content op de smartphone wordt steeds populairder. In 5 jaar tijd is dit meer dan verdubbeld.
Veel vrouwenmedia zien het gecombineerde bereik van print en digitaal stijgen.
Het bereik van print magazines is stabiel. Veel magazines in de categorieën opinie, culinair en Reis & Recreatie zien hun bereik stijgen.
Sanoma wint 2 keer een Golden Medal bij de FIPP & UPM Insight awards 2018. Zowel het onderzoek ‘Trusted brands, trusted ads’ als ‘BSR Quality Planner’ vielen in de prijzen.
Bij 14 van de 39 gemeten magazinemerken is het digitale bereik op maandbasis hoger dan het maandbereik in print.
Instagram zorgt voor bijna een kwart van alle volgers op social media van magazinemerken.