5% groei online bereik magazines

Het digitale bereik van magazines stijgt met 5%.

Het merkbereik van magazines groeit gestaag en dit komt vooral door een stijging van het online bereik. In totaal stijgt het merkbereik van magazinemerken met 3%, waarvan het digitale bereik met 5%. Dit blijkt uit de rapportage NOM Mediamerken 2020-III, die op 15 oktober door NOM is gepubliceerd. In NOM Mediamerken is het bereik van print en online van nieuwsmedia en magazines gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2020-III zijn data uit de NOM Print Monitor 2020-III (Q3 2019 t/m Q2 2020) en de NOBO-bereiksdata (Q2 2020) samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. In dit bestand zijn de resultaten opgenomen van 45 magazinemerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren. Deze 45 magazinemerken hebben gezamenlijk een netto merkbereik van  11,1 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 76% van de Nederlandse bevolking 13+.

Maandelijks online bereik bij helft magazinemerken groter dan maandbereik print

Het maandelijks online bereik is bij 23 van de 45 gemeten magazinemerken groter dan het maandbereik in print. Online zorgt dan ook voor een groot aanvullend bereik. Dit is vooral zichtbaar bij de Nederlandse versies van internationale magazinemerken als Cosmopolitan, ELLE, Glamour, Runner’s World en Men’s Health, special interest magazines, zoals bijvoorbeeld Fiets en Kek Mama en magazines met een mannelijke of jonge doelgroep zoals, Autoweek, Quote en Fashionchick. Maar ook RTV bladen  (Veronica magazine, Televizier en TotaalTV) hebben een groter digitaal bereik dan printbereik. Ook een groot aantal vrouwenmerken, zoals Libelle, Story, Flair en Nouveau tellen inmiddels meer online lezers dan printlezers.

Het aandeel digitale lezers kan per merk aanzienlijk verschillen en is afhankelijk van type content, functie voor de lezers, verschijningsfrequentie en omvang van het bereik.

Sterkste stijgers

Ten opzichte van de vorige meting (NOM Mediamerken 2020-II) groeit het merkbereik het sterkst bij Jan (+38%), Vogue (+33%), Women’s Health (+26%), Elsevier Weekblad (+18%) en Vrij Nederland (+15%).

 

 

 

 

 

 

 

 

Top 5 magazinemerken

De top 5 magazinemerken met het grootste merkbereik wordt gevormd door: 1) Libelle (4 miljoen), 2) Story (2,7 miljoen), 3) Margriet (2,5 miljoen), 4) Veronica Magazine (2,4 miljoen) en 5) Donald Duck (2,3 miljoen). Deze 5 merken worden op de voet gevolgd door Autoweek (2,2 miljoen) en LINDA. (2,2 miljoen). Het merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken. Bekijk de  NOM Mediamerken 2020 III ranking

NOM Mediamerken is een database waarin het printbereik van nieuwsmedia en magazines uit de NOM Print Monitor en digitaal bereik uit NOBO zijn samengebracht. Voor de merken die zowel een print- als digitaal component hebben is het netto merkbereik berekend: dat is het aantal mensen dat een merk in een maand heeft gelezen, ongeacht op welk platform (papier, website en/of app). Hieruit kan worden opgemaakt hoeveel mensen een merk alleen op papier, alleen digitaal of op beide platformen lezen. NOM Mediamerken 2020-III is tot stand gekomen d.m.v. een fusie tussen NPM 2020-II (Q3 2019 t/m Q2 2020) en Q2 2020 van NOBO. De fusie is uitgevoerd door GfK. Meer cijfers zijn te vinden via NOM Dashboard.

Deel dit artikel