Coronatijd zorgt voor toename bereik gezondheidsbladen

In deze coronatijd zien we de aandacht voor gezondheid terugkomen in een stijgend bereik voor de gezondheidsbladen.

Magazines zoals gezondNU, Libelle Gezond, Women’s Health en +gezond zien het bereik stijgen. Dit blijkt uit de nieuwe NOM Print & Doelgroep Monitor 2021 (periode Q1 t/m Q4 2020) die op 6 mei 2021 is gepubliceerd.

 

Sterkste stijgers

Ten opzichte van de vorige meting (NPM 2020-IV) zien Zeilen (+14%), Marie Claire (+14%), FD Persoonlijk (+14%), gezondNU (+12%) en Cosmopolitan (+9%) het bereik het sterkst toenemen. Verder stijgt het bereik van diverse dagbladmagazines (naast FD Persoonlijk ook AD Magazine en Volkskrant Magazine), woonbladen (Seasons, Wonen Landelijke Stijl, vtwonen), jongerenbladen (GIRLZ, CosmoGIRL!) en special interest bladen (Fiets Actief en Helden) het bereik flink stijgen.

Bereik print edities magazines stabiel

Print magazines bereiken in totaal 10,5 miljoen mensen. Dit is 71% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Ten opzichte van de vorige meting blijft het bereik stabiel. Vrouwen, 50-plussers en welstandigen zijn de meest heavy magazine lezers.  Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.

Top 5 bereikknallers

De top 5 van magazines met het hoogste print bereik zijn: Kampioen (4,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), Libelle (1,3 miljoen), LINDA. (1,0 miljoen) en Vrouw (0,9 miljoen). Bekijk de complete Ranking magazines NPDM 2021.

Digitaal bereik

Het bereik van magazinemerken (print en online) neemt toe. Vooral het digitaal bereik  (cijfers NOBO) is in coronatijd gestegen (in 2020 met 8%). Ook de frequentie van het webbezoek is toegenomen. In totaal bereiken de gemeten magazinemerken online zo’n 7 miljoen mensen.

Over het onderzoek

De NPDM 2021 (NOM Print& Doelgroep Monitor), bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q1 2020 t/m Q4-2020. In deze periode hebben 17.229 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.814.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken. Een overzicht van de bereikscijfers is te vinden in het NOM Dashboard.

Deel dit artikel