Nieuwe NOM cijfers tonen stabiel bereik in 2017
Het bereik van print magazines is in 2017 wederom stabiel gebleven. Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (2018-I) die op 22 maart is gepubliceerd.
Print magazines bereiken in totaal 11,5 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Heavy magazine lezers vinden we vooral onder vrouwen, hoogopgeleiden en welstandigen. Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.
Top 5
Magazines staan bekend om hun selectieve bereik, maar magazines zijn tevens in staat een massabereik te realiseren. Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. Het magazine met het hoogste bereik is Kampioen. Elke editie bereikt het magazine gemiddeld zo’n 4,7 miljoen lezers. Met deze aantallen meet de Kampioen zich gemakkelijk met kijkcijferkanonnen als De Luizenmoeder of Wie is de Mol. Naast de Kampioen zijn Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen) de magazines met het hoogste bereik. Deze top 5 laat geen veranderingen zien.
Bereiksontwikkeling
Het printbereik van magazinemerken is sinds 2015 stabiel. Met de laatste NOM meting van 2018-I (periode januari t/m december 2017) is nu ook de bereiksontwikkeling over het hele jaar 2017 bekend. Binnen de categorieën opinie, mind & body, culinair en jongerenbladen zien we in de laatste meting de meeste stijgers. In onderstaande grafiek is de bereiksontwikkeling vanaf 2010 weergegeven in hele jaren.
Over het onderzoek
De NOM Printmonitor 2018-I bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q1-2017 t/m Q4-2017. In deze periode hebben 17.312 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.469.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken.