Nieuwe NOM cijfers: print bereik stabiel, digitaal bereik stijgt

Bereikscijfers print voor vierde keer op rij stabiel

Het bereik van print magazines is voor de vierde keer op rij stabiel. Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (2017-IV) die op 11 januari is gepubliceerd.

Printmagazines bereiken in totaal 11,4 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen lezen iets meer magazines dan mannen. Het bereik onder vrouwen is 84% en 75% van de mannen wordt met printmagazines bereikt.

Top 5

De top 5 magazines met het grootste print bereik laat geen veranderingen zien. Kampioen (4,7 miljoen), Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen) behalen van alle magazines in Nederland nog altijd het hoogste bereik.

Bereiksontwikkeling

Het printbereik van magazinemerken is sinds 2016 gestabiliseerd. De stabilisatie zien we in vrijwel alle magazine categorieën terug. Onderstaande grafiek toont de bereiksontwikkeling vanaf 2010. Sinds 2017 worden elk kwartaal nieuwe bereiksgegevens gepubliceerd. De ontwikkeling van de laatste 4 metingen in 2017 zijn in de grafiek uitgesplitst.

 

 

Crossmediaal bereik

Magazines worden niet alleen van papier gelezen, maar hebben een substantiële groep digitale lezers. Uit het recent gepubliceerde NOM Mediamerken blijkt dat digitaal 40%bereik toe voegt aan het bereik van een gemiddeld magazinemerk.

Over het onderzoek

De NOM Printmonitor 2017-IV bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q4-2016 t/m Q3-2017. In deze periode hebben 17.117 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.338.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken.

 

 

 

Deel dit artikel