Me-time en inspiratie belangrijkste functies magazines
Ontspanning en inspiratie zijn de belangrijkste functies van magazines en ze vormen een waardevolle aanvulling op andere media.
Aanvullend op het onderzoek naar vertrouwen in media dat Sanoma en IPG Mediabrands eerder dit jaar uitvoerde, zijn ruim 600 lezers van magazines nader ondervraagd hoe zij over dit mediumtype denken. Het lezen van magazines wordt nog altijd in grote getalen bestempeld als een ontspannen moment (80%). In de UK is deze unieke eigenschap verwoord in een zeer sterke pr-campagne ‘Magazines als pauzeknop van het leven’.
Een andere belangrijke rol van magazines is inspiratie. Ruim 70% van de lezers geeft aan in magazines leuke dingen te ontdekken die ze anders niet geweten hadden (verrassingseffect). Magazines worden gezien als een waardevolle aanvulling op andere media (66%) en vormen een cadeautje voor jezelf (60%). Zo’n 60% geeft aan dat zijn/haar favoriete magazine past bij zijn/haar lifestyle en zou het favoriete magazine dan ook missen als het er niet meer zou zijn. Een grote meerderheid hoopt dat magazines er altijd zullen zijn.
Meer informatie is te vinden op de Sanoma-site.
Download hier de rapportage.