Partners

MMA werkt samen met diverse organisaties, zowel in nationaal als in internationaal verband, met wie zij doelstellingen delen. Dit gebeurt in verschillende samenwerkingsverbanden.

Overzicht van partners met wie MMA samenwerkt en organisaties waarin MMA deelneemt:

Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften

Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften

De Commissie Onderwijsfonds Publiekstijdschriften (COP) organiseert workshops, inspiratiedagen en masterclasses voor bladenmakers die werken voor publiekstijdschriften, opinie- en omroepbladen. De COP wil iedereen inspireren die werkzaam is in deze tak van journalistiek: van beginners tot hoofdredacteuren, van freelancers tot beeld- en webredacteuren. Met als doel deze professionals door veranderende tijden te loodsen en hun kwaliteiten aan te scherpen.

Website

EMMA

European Magazine Media Association

De missie van European Magazine Media Association (EMMA) is de belangen van uitgevers van geprinte én digitale media te promoten en te beschermen binnen de Europese Unie. EMMA representeert 15.000 uitgevers door heel Europa, die gezamenlijk 50.000 relatie- en B2B-bladen produceren voor 360 miljoen Europese lezers. Europese magazine publishers doen grote investeringen om de ontwikkelingen in print en digitaal voort te zetten en (toekomstige) Europese initiatieven die in Brussel tot stand komen zouden die in gevaar kunnen brengen. EMMA volgt beleids- en wetsvoorstellen die zorgwekkend voor uitgevers kunnen zijn. O.a. veranderingen in gegevensbescherming en wijziging van btw-tarieven. Door in Brussel een duidelijke stem te laten horen, probeert EMMA het belangrijke werk van uitgevers bij politici onder de aandacht te brengen. Uitgevers zorgen niet alleen voor een continue ontwikkeling van media, ze hebben ook maatschappelijk een belangrijke rol.

Website

FIPP

International Federation of the Periodical Press

The International Federation of the Periodical Press (FIPP) is the worldwide magazine media association, represents content-rich companies or individuals involved in the creation, publishing or sharing of quality content to audiences of interest. FIPP exists to help its members develop better strategies and build better businesses by identifying and communicating emerging trends, sharing knowledge, and improving skills, worldwide. FIPP respects and supports: freedom of the press, freedom of advertising, freedom of distribution, the Intellectual Property rights of publishers, in any form the development of industry ecological standards and protection of the environment. FIPP has more than 700 member companies, which includes more than 50 national associations, more than 500 media owners and more than 150 service providers to the industry and associated organisations, in more than 60 countries, all of whom use FIPP to find new business partners and gather information on potential markets. FIPP represents more than 6,000 titles, which include almost all of the world’s leading magazine media brands. Whether you are a media owner or service provider to the industry, or an association, FIPP membership is an excellent platform from which you can expand your business globally.

Website

FLA

FreeLancers Associatie

De missie van de Freelancers Associatie (FLA) is om de creatief ondernemende journalist zijn werk te kunnen laten doen, eraan bij te dragen dat de voorwaarden voor goed ondernemerschap gewaarborgd blijven en de positie van deze vrije schrijver te versterken. De journalisten die lid zijn van de FLA zijn ondernemend, ambitieus, hebben hart voor hun vak en willen een faire prijs voor hun werk betaald krijgen. Ze kennen ook hun waarde voor de media waarin ze publiceren en willen weten hoe ze kunnen optreden wanneer een opdrachtgever er met hun verhaal vandoor gaat, bijvoorbeeld door het zonder toestemming door te verkopen aan derden. Voor deze ondernemende journalist is de FLA de aangewezen beroeps- en belangenorganisatie. De FLA ondersteunt de ondernemende journalist bij de uitoefening van zijn vak, inhoudelijk en praktisch.

Website

IAB Nederland

IAB Nederland

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland is de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve marketing industrie. IAB Nederland houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt het op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers. IAB Nederland vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. Ook werkt IAB Nederland nauw samen met IAB Europe en IAB USA.

Website

KOAGKAG

Keuringsraad KOAG/KAG

De Stichtingen Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) en Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten (KAG) zijn in 1926 opgericht door de betrokken brancheorganisaties in de gezondheidszorg en de farmaceutische industrie. De Keuringsraad is een goedkeuringsinstantie op basis van zelfregulering. De Keuringsraad heeft een jarenlange expertise opgebouwd in het beoordelen van gezondheidsclaims en medische claims. Publieksreclame voor een zelfzorggeneesmiddel, medisch (zelfzorg) hulpmiddel of gezondheidsproduct is in het belang van de volksgezondheid, maar vergt wel duidelijke regelgeving. Industrie, media en adverteerders onderkennen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hebben zelf regels opgesteld waaraan publieksreclame moet voldoen. De Keuringsraad ziet toe op de naleving van die regels.

Website

Nederlands Uitgeversverbond

Nederlands Uitgeversverbond

Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) is de brancheorganisatie voor uitgevers in Nederland en behartigt de collectieve belangen van uitgevers van literatuur, entertainment & lifestyle, nieuws, leermiddelen, vak en wetenschap. De bij het NUV aangesloten uitgevers vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse uitgeefbranche.

Groepsverenigingen

NUV-leden zijn ook lid van één of meer van de volgende zelfstandige groepsverenigingen die hun activiteiten richten op een specifiek segment: Groep Algemene Uitgevers (GAU), Groep Euducatieve Uitgevers (GEU), Magazine Media Associatie (MMA), Media voor Vak en Wetenschap (MVW) & NDP Nieuwsmedia.

Website

NOM media

Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia

Sinds 2001 is de Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor dagbladen en magazines in Nederland. Media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus bepalen gezamenlijk het beleid van NOM. Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van dagbladen en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. Hoeveel mensen lezen een bepaald dagblad of magazine op papier, in een digitale vorm of beide? Deze gegevens worden primair gebruikt voor mediaplanning van communicatie campagnes. Vanaf 2015 is NOM tevens verantwoordelijk voor het registreren en publiceren van print oplage (tellingen van verspreiding) en digitale censusdata (tellingen van digitale verspreiding en gebruik) voor dagbladen, magazines en vaktijdschriften. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om bereiksgegevens nog robuuster te maken.

Website

NVJ

Nederlandse Vereniging van Journalisten

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) komt op voor de belangen van journalisten. Met goede cao’s, redactiestatuten, verzekeringen, auteursrechttoeslagen en juridische bijstand biedt de NVJ journalisten de mogelijkheid vrijuit te spreken, schrijven en fotograferen. Als lid van de NVJ profiteert een journalist onder andere van de volgende voordelen: juridisch advies en rechtsbijstand, NVJ Perskaart (na ballotage, goede arbeidsvoorwaarden, zelfstandigen- en tariefadvies, 30-50% korting op cursussen van de NVJ Academy, Villamedia Magazine. De NVJ is een vereniging met ruim 7.500 leden. De leden worden vertegenwoordigd door 11 zogenaamde sectiebesturen. Deze secties vertegenwoordigen de verschillende beroepsgroepen in de journalistiek. Het hoogste orgaan binnen de vereniging is het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit 7 professionals met een eigen portefeuille. Om de vereniging te organiseren is er een secretariaat. Het secretariaat wordt geleid door de algemeen secretaris en de zakelijk leider. Binnen het secretariaat worden de verschillende secties vertegenwoordigd door de vier secretarissen en de algemeen secretaris.

Website

Persmuseum

Persmuseum

Het Persmuseum is de nationale bewaarplaats voor het journalistieke erfgoed. Het museum beheert een omvangrijke collectie kranten en tijdschriften vanaf 1600, een verzameling affiches en overige reclame-uitingen met betrekking tot de pers, een unieke collectie (originele) politieke tekeningen en persgrafiek, tal van archieven en foto’s rond journalisten en de persbedrijfstak, en een uitgebreide bibliotheek. Het Persmuseum staat in Nederland pal voor het belang van het recht op informatie en van de persvrijheid. Het ziet het als zijn missie om, met zijn collectie als uitgangspunt, voor een breed publiek uitingen en uitingsvormen van de media en journalistiek te verzamelen, te bewaren en het belang ervan in alle facetten over het voetlicht te brengen. In een open, democratische samenleving nemen de media (journalistiek in druk, geluid en beeld, en digitaal) een essentiële plaats in om burgerschap vorm te geven.

Website

Print Arena

Print Arena

PrintArena is een gezamenlijk initiatief van CMBO, ZSO, KVGO en Magazine Media Associatie. Het doel van PrintArena is kennis en informatie toegankelijk te maken voor de creatieve industrie waardoor uiteindelijk de gebruiksvriendelijkheid van gedrukte media zal worden vergroot.

Website

Raad voor de Journalistiek

Raad voor de Journalistiek

De Raad voor de Journalistiek is een onafhankelijk instantie van zelfregulering voor de media, waar belanghebbenden terecht kunnen met klachten over journalistieke activiteiten, die naar hun oordeel niet goed zijn afgehandeld door het medium zelf. De Raad beoordeelt of een journalist zorgvuldig zijn werk heeft gedaan en of met een publicatie grenzen van journalistieke ethiek zijn overschreden.

Website

ROTA

ROTA

De stichting ROTA is een onafhankelijke organisatie voor media-/reclamebureaus en media-exploitanten. De ROTA oordeelt over professionaliteit en financiële status van bureaus. Waardoor de positie van de bureaus en media-exploitanten wordt versterkt. ROTA-erkende bureaus beantwoorden aan strenge criteria. Dat spreekt prospects en klanten aan. Overheden, media-/reclamebureaus, media-exploitanten en toeleveranciers. Het geeft zekerheid en maakt het verschil.

Website

Stichting Papier en Karton

Stichting Papier en Karton

Papierenkarton.nl is dé plek voor informatie over papier en karton. Papierenkarton.nl is in 1996 opgericht als de stichting Informatiecentrum Papier en Karton (IPK). Papierenkarton.nl informeert een breed publiek over de duurzame en (gebruik)vriendelijke eigenschappen van papier en karton. Sinds september 2012 opereert de stichting onder de naam Papierenkarton.nl.

Website

Stichting Reclame Code

Stichting Reclame Code

De Stichting Reclame Code (SRC) is al 50 jaar de instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. SRC bevordert verantwoord reclame maken met als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen. Zowel consumenten als bedrijven en andere organisaties die een klacht hebben over een reclame-uiting, kunnen deze indienen bij de onafhankelijke Reclame Code Commissie (RCC). De (voorzitter van de) RCC toetst of de betreffende reclame-uiting voldoet aan de regels in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Tegen elke uitspraak van de voorzitter van de RCC kan bezwaar bij de voltallige RCC worden gemaakt. Tegen elke uitspraak van de voltallige RCC kan beroep worden aangetekend bij het College van Beroep (CvB). Wanneer een overtreding van de NRC is vastgesteld, volgt de afdeling Compliance of de betrokken adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak van de (voorzitter van de) RCC en/of het CvB.

Website