Nieuwe NOM cijfers: print bereik stabiel, digitaal bereik stijgt

Bereik print magazines wederom stabiel

Het aantal lezers van print magazines blijft wederom stabiel.

In de laatste NOM Print Monitor (NPM 2019-II) die op 27 juni is gepubliceerd, zien vooral magazines in de categorieën opinie, vrouwen, jongeren, gezin, opvoeding en populair wetenschappelijk hun bereik ten opzichte van de vorige meting stijgen.

Print magazines bereiken in totaal 10,9 miljoen mensen. Dit is 75% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder).  50-plussers, vrouwen en welstandigen zijn de meest heavy magazine lezers.  Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.

Stijgers

Binnen de categorieën opinie, vrouwen, jongeren, gezin, opvoeding en populair wetenschappelijk  zien veel titels het bereik stijgen. De snelste stijger is De Groene Amsterdammer met 12%. De top 5 van snelste groeiers bestaat verder uit HP/De Tijd (10%), Eigen Huis & Interieur (8%), Santë (8%) en National Geographic en Viva, beiden 7%.

Top 5 bereikknallers

Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. De top 5 van magazines met het hoogste bereik zijn: Kampioen (4,6 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), Libelle (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Privé (1,1 miljoen). Bekijk de complete ranking van magazines.

Over het onderzoek

De NPM 2019-II (NOM Print & Doelgroep Monitor), bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q2 2018 t/m Q1-2019. In deze periode hebben 17.051 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.565.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken. Een overzicht van de bereikscijfers is te vinden in het NOM Dashboard. Het totale bereik van magazines valt lager uit dan voorgaande metingen, aangezien sinds deze meting Allerhande niet meer wordt meegenomen.

Deel dit artikel