Consument blijft loyaal aan magazines

Consument blijft loyaal aan print magazines. Het bereik is in 2018 stabiel gebleven.

Vooral magazines in de categorieën opinie, dagblad magazines, culinair, automotive en special interest zien hun bereik stijgen. Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (NPM 2019-I) die op 2 mei is gepubliceerd. Het bereik van print magazines is ten opzichte van de vorige meting (2018-IV) stabiel.

Print magazines bereiken in totaal 11,3 miljoen mensen. Dit is 78% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). 50-plussers (86%), vrouwen (83%) en welstandigen (82%) zijn de meest heavy magazine lezers, maar ook onder jongere doelgroepen zijn magazines populair. Zo leest 70% van Generatie Z print magazines. Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.

&C snelste stijger

Binnen de categorieën Opinie, Dagblad magazine, Culinair, Automotive en Special interest zien veel titels het bereik stijgen. &C is de snelste stijger met 23%. Het magazine wordt sinds kort in het NOM onderzoek gemeten en laat ten opzichte van de vorige meting – de eerste keer dat bereikscijfers voor &C zijn gepubliceerd – een forse stijging zien.

Top 5 bereikknallers

Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. De top 5 van magazines met het hoogste bereik zijn: Kampioen (4,5 miljoen), Libelle (1,5 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Privé (1,1 miljoen). Deze top 5 is onveranderd gebleven. Bekijk de complete ranking van magazines.

Over het onderzoek

De NPDM 2019 (incl. NPM 2019-I) (NOM Print & Doelgroep Monitor), bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q1 t/m Q4-2018. In deze periode hebben 17.148 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.565.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken. Een overzicht van de bereikscijfers is te vinden in het NOM Dashboard.

 

Deel dit artikel