Consument blijft print magazines trouw
Consument blijft print magazines trouw. Het bereik van print magazines wederom stabiel.
Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor 2018-III die op 11 oktober is gepubliceerd. Print magazines bereiken in totaal 11,3 miljoen mensen. Dit is 78% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen (83%), hoogopgeleiden (81%) en welstandigen (83%) zijn nog altijd de heavy magazine lezers. Meer cijfers over het bereik van diverse doelgroepen is hier te vinden.
Stijgers
Vooral Mind & Body magazines (Flow, Happinez, Psychologie, Santé, De verwondering) en jongeren magazines, zoals Donald Duck, Meiden Magazine, Tina en CosmoGirl zien ten opzichte van de vorige meting (2018-II) het aantal lezers toenemen, maar ook diverse ‘special interest’ magazines zien het bereik stijgen. Voorbeelden zijn delicious, Vrij Nederland, Royalty, Women’s Health, Groei & Bloei, VTWonen, Wonen Landelijke Stijl en Filosofie.
Top 5
Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. De top 5 van print magazines met het hoogste bereik zijn Kampioen (4,5 miljoen), Libelle (1,6 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,3 miljoen) en Privé (1,1 miljoen).
Over het onderzoek
De NOM Print Monitor 2018-II bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en magazines in de periode Q3-2017 t/m Q2-2018. In deze periode hebben 17.202 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.469.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek betreft uitsluitend de print edities van de merken. Een overzicht van de bereikscijfers zijn hier te vinden.