GFK Trends in Digitale Media: AI-gebruik groeit explosief en wordt meer en meer omarmd; zorgen blijven bestaan

De nieuwste editie van het GfK onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ is op 15 september door GfK gepubliceerd. Het onderzoek is in samenwerking met KVB-SMB, MMA , NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce uitgevoerd. GfK Trends in Digitale Media brengt het gebruik van digitale media in kaart en biedt verdieping in motivaties en attitudes bij het gebruik.

Explosieve groei AI

In 2025 is kunstmatige intelligentie doorgedrongen tot het dagelijks leven van de meeste Nederlanders. 90% is inmiddels bekend met AI en de helft gebruikt het actief. ChatGPT is het meest gebruikte platform. Waar AI vorig jaar vooral werd ingezet voor het schrijven van teksten, zien we nu een duidelijke verschuiving naar het opzoeken van informatie en het genereren van ideeën. De houding ten aanzien van AI is positiever dan in 2024. Er blijven echter zorgen bestaan. Grootste zorg is de verspreiding van nepnieuws en desinformatie. Ook het gebrek aan transparantie is een zorg: is content echt, of door AI gegenereerd?

Gebruik AI platforms

On-demand en streaming bepalen steeds meer het mediagedrag

De afgelopen jaren is de behoefte gegroeid om zelf te bepalen wat, wanneer en via welk platform media wordt geconsumeerd. Het kijkgedrag verschuift duidelijk richting on-demand: vooruitkijken via Videoland en NPO Start, en het streamen van korte video’s via YouTube Shorts, TikTok en Instagram zijn sterk toegenomen (vooral jongeren). Ook in het luistergedrag is eenzelfde verschuiving zichtbaar. Streamingdiensten als Spotify en Youtube zijn qua intensiteit leidend. Podcasts worden steeds populairder.

Generatieverschillen in vertrouwen en gebruik van sociale media zichtbaar

Er is een duidelijke generatiekloof zichtbaar in het vertrouwen en het gebruik van sociale media.  Net als vorig jaar worden TikTok en X als het minst betrouwbaar en veilig ervaren, maar jongeren tussen 13 en 34 jaar ervaren TikTok en Snapchat juist als relatief veilig. Dit verschil in perceptie hangt samen met het intensievere gebruik van deze platforms door jongere doelgroepen, wat wijst op een groeiende normalisering van deze apps binnen hun digitale leefwereld. Whatsapp blijft het meest gebruikte communicatieplatform in Nederland, gevolgd door Facebook en Youtube.

Zorgen over schermgebruik toegenomen

De helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van schermtijd op gezondheid en sociaal gedrag. De zorgen over de negatieve gevolgen zijn gestegen. Het bewust bezig zijn met het verminderen van schermtijd is toegenomen.

Vertrouwen in veiligheid van data/persoonsgegevens gedaald

Het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de aanbieders en content van online media is in 2025 afgenomen. Traditionele media genieten nog steeds het meeste vertrouwen, maar ook hier is een daling zichtbaar. Sociale media platforms worden al jarenlang als onveilig beschouwd, en het wantrouwen is verder toegenomen. Een grote meerderheid van de Nederlanders geeft aan weinig tot geen vertrouwen te hebben in de bescherming van hun persoonlijke gegevens op deze platforms.

Het gebruik van papieren en online magazines is stabiel gebleven

Ten opzichte van 2024 is het gebruik van zowel papieren als online magazines stabiel gebleven. Het digitaal lezen is de afgelopen jaren geleidelijk gestegen. 59% van de Nederlandse bevolking leest wel eens een papieren magazine en 36% een online magazine (website/app/digitale kopie). 65-plussers kiezen vaker voor papieren edities, terwijl mannen en hoog opgeleiden vaker online lezen. Het lezen van digitale magazines wordt maandelijks het meest gedaan via de websites/apps. Tablet heeft de hoogste gebruikersfrequentie.

De meeste tijd wordt besteed aan het lezen van papieren magazines: Gemiddeld is dit 64 minuten per week. Dit is een daling t.o.v. vorige meting (72 minuten). Daarentegen stijgt de tijd die besteed wordt aan het lezen van de meeste digitale vormen van magazines, vooral de gebruiksduur van het lezen van magazine content op de tablet stijgt ten opzichte van vorig jaar. Aan de diverse digitale vormen wordt gemiddeld zo’n driekwartier per week besteed.

Leest minimaal 1x per maand:

Ontspanning, vermaak en informatie voornaamste redenen gebruik magazines

De voornaamste redenen om magazines te gebruiken zijn: Helpt mij ontspannen (31%), Vermaakt mij (31%) en Informeert mij over onderwerpen die mij interesseren (30%). Na het nieuws volgen en Reddit, vormen magazines (en podcasts) de belangrijkste bron bij het informeren over onderwerpen die gebruiker interessant vindt. Informatie over specifieke interesses is een belangrijke reden om kanalen van magazines te gebruiken. Na Pinterest, zijn magazines het belangrijkste medium om inspiratie te bieden.

Top 3 redenen gebruik magazines print/digitaal

Digitale vs printversies

Digitale kopieën worden anders geconsumeerd dan printversies. Een derde (35%) van de magazine lezers leest digitale kopieën vluchtiger dan printversies. Door een vijfde worden digitale kopieën minder vaak (22%) of op andere momenten gelezen (20%).

Het gebruik van verzamelapps is nog summier. Slechts een klein deel van de magazine lezers gebruikt verzamelapps (6%) of is dat van plan (7%). Vorig jaar (2024) was dit respectievelijk 4% en 3%. 29%) geeft aan de verzamelapps van toegevoegde waarde te vinden.

46% komt wel eens in aanraking met magazines op sociale media. Dit is gestegen ten opzichte van de vorige meting (40%). 88% van de Nederlanders gebruiken weleens sociale media.

Over het onderzoek

Trends in Digitale Media is een onderzoek van GfK dat in samenwerking met KVB-SMB, MMA , NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce is uitgevoerd. GfK Trends in Digitale Media brengt het gebruik van digitale media in kaart en biedt verdieping in motivaties en attitudes bij het gebruik. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en geeft inzicht in de lange termijn ontwikkeling van het digitale medialandschap en de opkomst van nieuwe technologieën.

Presentatie met de belangrijskte highlights voor magazines:

Persbericht GfK Nederlandse versie: GfK_Press_Release_NL_Sept25_Trends in Digitale Media 2025

GfK_Press_Release_NL_Sept25_Trends in Digitale Media 2025

De Engelse versie van het persbericht van GfK is hier te lezen.

 

Deel dit artikel