Van tweets naar connecties: LinkedIn floreert, X zakt verder weg.

Volgers van magazinemerken verschuiven hun aandacht steeds meer van vluchtige posts naar waardevolle netwerken en content. LinkedIn lijkt daarvan te profiteren. LinkedIn wordt steeds meer sociaal en wint steeds meer terrein. X verliest daarentegen de aantrekkingskracht.

Waar het aantal volgers van magazinemerken op LinkedIn bij alle gemeten merken opbloeit, neemt dit aantal op X bij alle gemeten magazinemerken af. Het aantal volgers op X zakt steeds verder weg. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor Q2 2025.

Op Instagram en TikTok stijgt het aantal volgers van een aantal merken nog fors en ook Youtube ziet het aantal volgers groeien (mede door toevoeging magazinemerken). Facebook en Pinterest blijven stabiel in het aantal volgers.

Groei % volgers per social netwerk binnen magazine mediabranche

Aandelen per platform

Facebook behoudt nog het grootste aandeel met 40%, gevolgd door Instagram (33%). Het aandeel van TikTok is inmiddels bijna net zo groot als het aandeel van X, namelijk 8%. Daarna volgen Youtube met ruim 6%, Pinterest met 4% en LinkedIn met 1%.

Aandelen per kanaal Q2 2025

Populaire onderwerpen

In het voorjaar blijkt tuinieren een populair onderwerp, net als royalty. Magazinemerken die deze onderwerpen belichten (o.a. Groei & Bloei, Seasons, Gardeners’ world, Vorsten, Royalty, Weekend, Party) zien in het tweede kwartaal van 2025 het aantal volgers op diverse platformen toenemen. Ook nieuws/actualiteit is populair, Instagram en LinkedIn worden steeds belangrijker in nieuwsvoorziening.

Top 5 grootste magazinemerken

Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media. LINDA. neemt de tweede plaats in, gevolgd door vtwonen. Voetbal International en Playboy maken de top 5 compleet. De top 5 magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.

Top 25 magazinemerken op social media

Nieuwsgierig naar de grootste magazinemerken per sociaal platform? Deze zijn in onderstaande presentatie te vinden.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de 36ste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 135 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel