
Print, podcasts en puzzels populair in de zomer
In de zomerperiode worden media anders geconsumeerd. Er is meer behoefte aan fysieke content. Magazines, leesboeken en puzzelboekjes worden vaker gekocht.
In de zomer schakelen mensen massaal over naar een ander ritme, en dat zie je terug in hun mediagebruik. Nederlanders blijken in de zomer niet minder, maar juist anders media te consumeren. En ook de manier waarop advertenties worden beleefd is anders in de zomermaanden. Dit blijkt uit onderzoek van Mediahuis en Mediatest onder ruim 1.000 respondenten.
Vier op de vijf Nederlanders geven aan dat ze in de zomer op vakantie gaan. Vooral jongeren, gezinnen en hoger opgeleiden trekken eropuit. Maar ook wie thuisblijft en vrij heeft, past zich aan. Met het wegvallen van het gewone ritme – werk, school, vaste tijden – verandert automatisch ook het moment en de manier waarop mensen media tot zich nemen.
Print leeft op in de zomer
De zomer blijkt hét seizoen voor fysieke content. Puzzelboekjes (44%), leesboeken (38%) en magazines (35%) worden in deze periode vaker gekocht dan in andere seizoenen. Vooral vakantiegangers en ouders grijpen naar tastbare media. Ook de papieren krant blijft relevant, juist in deze maanden.
Meer aandacht voor advertenties
Advertenties krijgen in de zomer meer aandacht. Zo’n 70% zegt evenveel of meer aandacht te hebben voor reclame dan anders. Jongeren, stedelingen en hoogopgeleiden zeggen vaker dat advertenties in de zomer juist beter opvallen. Advertenties gericht op eten, drinken, reizen, zonnebrand en kleding scoren het hoogst.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd in mei 2025 uitgevoerd door Mediahuis in samenwerking met MediaTest. In totaal vulden 1005 Nederlanders van 18 tot 70 jaar een online vragenlijst in over hun vakantieplannen, mediaconsumptie, nieuwsgebruik en houding ten opzichte van advertenties in de zomerperiode.
Meer informatie bij Mediahuis.
Download de whitepaper via deze link.