
MMA Social Media Monitor: Forse stijging aantal volgers vrouwenbladen op TikTok
Het aantal volgers van vrouwenbladen op TikTok neemt een enorme spurt. Het aantal volgers van opiniebladen en dagblad magazines groeien fors op Instagram.
Steeds meer vrouwenbladen zijn actief op TikTok en dit werpt zijn vruchten af. Naast een groei in het aantal accounts op TikTok, groeit ook het aantal volgers snel bij de reeds bestaande accounts van vrouwenbladen. LINDA., Vogue, Cosmopolitan, ELLE, Flow en &C zien het aantal volgers flink toenemen. Het aandeel van TikTok groeit van 5 naar 8%. TikTok blijft het platform, waarbij het aantal volgers nog altijd het snelst groeit, mede door het toenemende aantal accounts. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor (Q1 2025) die elk kwartaal worden gepubliceerd.
Verschuiving platformgebruik
In de MMA Social Media Monitor is een verschuiving zichtbaar van platformgebruik waarbij volgers zich van X terugtrekken en het aantal volgers toeneemt op Instagram dat steeds vaker gebruikt wordt als nieuwsplatform. Vooral onder de accounts van opiniebladen en dagblad magazines (nieuwsgerelateerde content en actualiteit) is deze beweging zichtbaar. Ook LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt als nieuwsplatform. Op X neemt het aantal volgers bij geen enkel magazinemerk meer toe.
Aandelen per platform
Facebook behoudt nog het grootste aandeel met 40%, gevolgd door Instagram (33%). Het aandeel van TikTok is inmiddels bijna net zo groot als het aandeel van X, 8% TikTok en 9% X. Daarna volgen Youtube met 6%, Pinterest met 4% en LinkedIn met 1%.
Aandelen per kanaal Q1 2025
Top 5 grootste magazinemerken
Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media. LINDA. is een plek gestegen en is de nummer 2, gevolgd door vtwonen. Voetbal International en Playboy maken de top 5 compleet. De top 5 magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.
Top 25 magazinemerken op social media
De grootste magazinemerken per platform zijn in onderstaande presentatie te vinden.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de 35ste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 134 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.