
NMO Mediatrends 2024: Magazines lezen op 1 na populairste media activiteit.
NMO Mediatrends is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. De rapportage geeft tevens inzicht in het mediagedrag van Nederlanders, waaronder het leesgedrag (dagbladen, magazines, HAH-kranten).
Overall is er weinig verandering in het leesgedrag vergeleken met 2023. Wel wordt er in 2024 relatief meer op papier gelezen dan in 2023. In totaal wordt in 2024 magazines door ruim vier van de vijf Nederlanders van 13 jaar en ouder wel eens op papier gelezen (81%). Dit is vergelijkbaar met 2023. Magazines hebben – na tv kijken- het hoogste totaal bereik en is daarmee de nummer 2 meest populaire media activiteit.
Wel eens kijken, luisteren, lezen
De data uit bovenstaande grafiek komen uit verschillende databronnen. De resultaten uit het Mediatrends onderzoek zijn aangevuld met resultaten uit diverse jaarrapportages en publicaties van NMO Lezen.
Online lezen
Veel mensen lezen ook online. Op dagelijkse basis gebeurt dit door 52% van de Nederlanders. Van de drie online activiteiten van kijken (45%), luisteren (44%) en lezen is laatstgenoemde de meest voorkomende op dagelijkse basis.
Dagelijks online kijken, luisteren en lezen, totaal 13+, 2023-2024
Toename lezen op papier
NMO Mediatrends bevat resultaten uit de NMO Print & Merken Monitor waarin het bereik van dagblad- en magazinemerken op papier en digitaal (via websites en apps) wordt gemeten, maar biedt tevens inzicht in hoeveel lezers dagbladen en magazines exclusief op papier lezen, hoeveel dit uitsluitend digitaal doen en hoeveel zowel op papier als digitaal lezen. Er wordt in 2024 relatief meer op papier gelezen dan in 2023. In 2024 leest 37% van de magazine lezers exclusief van papier. In 2023 was dit 33%. Het aandeel dat alleen digitaal leest is iets teruggelopen (van 62% naar 58%) . De overlap tussen print en digitaal is gelijk gebleven (5%).
Samenstelling bruto bereik magazines, landelijke en regionale dagbladen 2023-2024
Trouwe lezers
De vaststelling van ‘trouwe lezers’ is gebaseerd op de leesfrequentie van magazines. Lezers worden gedefinieerd als trouwe lezers wanneer zij minimaal de helft van de verschenen nummers op papier lezen. Als lezerstrouw op deze manier wordt gedefinieerd, dan is het aandeel trouwe lezers, over alle in NMO Lezen gemeten magazines gemiddeld 23%. Met name RTV-bladen en dagbladmagazines worden regelmatig door hun lezers gelezen, evenals de Kampioen.
Aandeel trouwe lezers – top 10 titels 2024
Naast de leesfrequentie, worden in NMO Mediatrends ook cijfers over de leesintensiteit van magazines gegeven. En die is hoog. Van de lezers van een gemiddelde magazinetitel geeft 30% aan alles/bijna alles van een nummer te lezen. 43% zegt tenminste driekwart te lezen. Tweederde van de lezers leest de helft of meer van een nummer.
1 advertentie, 1 nummer, meerdere contacten
Lezers pakken magazines vaak herhaaldelijk op om te lezen of door te bladeren, waardoor één advertentie in één nummer meerdere contacten kan opleveren. Een gemiddelde magazinetitel heeft 44% lezers die het nummer minimaal twee keer lezen en 29% lezers die papieren nummer drie keer of vaker ter hand nemen. Dit resultaat is nagenoeg gelijk met 2023.
RTV magazines worden het vaakst meerdere malen opgepakt, gevolgd door sportbladen, populairwetenschappelijke bladen, culinaire bladen, reis- en recreatie bladen, opiniebladen en mind- en body bladen.
Aandeel lezers met hanteringsfrequentie 3+ in publicatiegroepen (gemiddelde titel) 2024
Online leesdiensten
In NMO Mediatrends wordt gemeten in hoeverre Nederlanders gebruik maken van online leesdiensten. 14,3% geeft in 2024 aan hier wel eens gebruik van te maken. In 2023 was dit 13,5%.
Gebruik van online leesdiensten 2023-2024
Over NMO Mediatrends
NMO Mediatrends 2024 is de vierde editie. De uitgave is door het Nationaal Media Onderzoek (NMO) gepubliceerd. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar NMO panels gebruiken (kijken, luisteren en online). NMO Mediatrends is een waardevolle bron van informatie en biedt een solide basis voor een goed doordachte mediastrategie.
Deze vierde editie van NMO Mediatrends is uitgevoerd door Ipsos I&O en heeft een steekproefomvang van ruim 8.000 respondenten van 13 jaar en ouder. Respondenten zijn ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. NMO Mediatrends wordt aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling van de bereiksonderzoeken levert een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking.
Meer lezen? Het rapport NMO Mediatrends 2024 is hier te downloaden.