
Vertrouwen in papieren media groeit
Het vertrouwen in papier blijft groeien. Papier biedt een rustpunt en een veilige keuze. Dit blijkt uit trendonderzoek van onze zuiderburen in opdracht van Papier.be. in samenwerking met de internationale organisatie TwoSides.
Ruim een kwart van de Belgen (27%) vertrouwt nieuws in gedrukte kranten meer dan online nieuws. Dit betekent een stijging van 7% ten opzichte van 2021. Deze trend wordt nog versterkt door het feit dat bijna twee derde van de Belgen (62%) zich steeds meer zorgen maken dat persoonlijke gegevens die elektronisch worden opgeslagen, het risico lopen te worden gehackt, gestolen, verloren of beschadigd.
Papier betrouwbaar alternatief
Firmin François, voorzitter van Papier.be: “Consumenten worden via digitale kanalen steeds vaker geconfronteerd met oplichting en fake nieuws. Dat versterkt de waardering voor publicaties op papier en gedrukte documenten. Papieren communicatie biedt niet alleen een tastbaar medium, maar ook een betrouwbaarder alternatief in een digitale wereld vol onzekerheden.”
Door het in vertrouwen gedrukte informatie en de zorgen over de veiligheid van online gegevens groeit de voorkeur voor schriftelijke informatie.
Groeiende populariteit printmedia
De populariteit van papieren kranten is gestegen van minder dan een kwart in 2021 naar meer dan een derde. Ook magazines worden steeds vaker op papier gelezen, met een stijging van 38% naar bijna 60%.
Bij boeken verkiest ruim zeven op de tien lezers een papieren exemplaar. In 2021 was dit nog geen zes op de tien. Catalogi op papier winnen eveneens terrein, met een verdubbeling in populariteit. Dit geldt ook voor administratieve documenten. Ook daar is de populariteit van papier gestegen. 42% van de Belgen geeft in 2023 de voorkeur aan papieren administratieve documenten, terwijl dit in 2021 nog 28% was.
Papier leest beter
Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, geeft meer dan de helft van de respondenten aan beter te begrijpen wat ze lezen wanneer het op papier staat in plaats van digitaal.
Over het onderzoek
De resultaten zijn gebaseerd op een tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie Two Sides, in samenwerking met Papier.be. Het onderzoek geeft inzicht in de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.
Zie het volledige artikel hier.
Bron: Papier.be
Meer weten over vertrouwen in media? Bekijk Trust in Media