
MMA Social Media Monitor: Volgers verschuiven van X naar Instagram, Bluesky en LinkedIn
In de MMA Social Media Monitor zijn duidelijke verschuivingen in platformgebruik zichtbaar. Vooral magazinemerken met nieuwsgerelateerde content en actualiteit leggen de focus steeds meer op Instagram, Bluesky en LinkedIn. Volgers bewegen van X naar deze platformen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd.
Het aantal volgers op X neemt bij bijna alle 132 gemeten magazinemerken af. De grootste dalingen zijn zichtbaar bij nieuwsgerelateerde accounts en accounts waar actualiteiten, mindfulness of wetenschap een grote rol spelen. Er is een verschuiving zichtbaar van platformgebruik waarbij volgers zich van X terugtrekken en het aantal volgers toeneemt op Instagram. Instagram wordt steeds vaker gebruikt als nieuwsplatform. Daarnaast zien we een verschuiving waarbij magazinemerken accounts openen op Bluesky (als alternatief voor X) en ook het aantal accounts van magazinemerken op LinkedIn is gestegen. Vooral onder de accounts van opiniebladen, rtv bladen, wetenschappelijke bladen, dagblad magazines, mindfulness- en sportbladen is deze beweging zichtbaar.
Bovengenoemde ontwikkelingen worden onderstreept door het jaarlijks gepubliceerde Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research & Consultancy. Uit dit onderzoek blijkt ook dat het gebruik van sociale media hoog blijft, maar gebruikers worden wel kritischer in welke platforms ze dagelijks gebruiken. X verliest een fors aantal gebruikers, Instagram, LinkedIn, Youtube en TikTok groeien verder door.
Uitbreiding Social Media Monitor met LinkedIn
In deze editie van de MMA Social Media Monitor van Q4 2024 hebben we de monitor uitgebreid met accounts van magazinemerken op LinkedIn en zijn we gestart met het monitoren van de accounts op Bluesky. Mocht laatst genoemde alternatieve platform voor X blijvend groeien, zullen we dit platform ook gaan toevoegen aan de monitor. De Groene Amsterdammer, Voetbal International, OneWorld en HP/De Tijd hebben bijvoorbeeld al aardig wat volgers op Bluesky. Op linkedIn hebben Quote, De Groene Amsterdammer, OneWorld, Happinez, LINDA. en Flow het grootste aantal volgers.
Aandelen per kanaal
Naast de verschuivingen van volgers van X naar Instagram, LinkedIn en Bluesky, blijft TikTok het platform, waarbij het aantal volgers nog altijd het snelst groeit. In het vierde kwartaal 2024 nam het aantal volgers met 5% toe. Facebook behoudt nog het grootste aandeel met 42%, gevolgd door Instagram met een aandeel van 34%.
Aandelen per kanaal
Top 5 grootste magazinemerken
Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen en LINDA.. Voetbal International is een plek gestegen ten koste van Playboy. De top 5 magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.
Top 25 magazinemerken op social media
De grootste magazinemerken per kanaal zijn als volgt: op Facebook heeft Playboy het grootste aantal volgers, bij X is dit Voetbal International en bij Instagram is Miljuschka het grootst. vtwonen voert de lijst aan bij Pinterest en Bright heeft van alle gemeten magazinemerken het grootste aantal volgers op Youtube en TikTok. Op LinkedIn heeft Quote de meeste volgers.
Meer cijfers zijn in onderstaande presentatie te vinden.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de 34ste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 132 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.