GfK Trends in Digitale Media: prominente rol voor magazines bij informeren over relevante onderwerpen
Magazines spelen een prominente rol bij het informeren over onderwerpen die gebruiker interessant vindt.
Na het nieuws volgen, vormen magazines de belangrijkste bron bij het informeren over onderwerpen die gebruiker interessant vindt. Informatie over specifieke interesses is een belangrijke reden om online kanalen van magazines te gebruiken. Dit blijkt uit de nieuwste editie van GfK’s Trends in Digitale Media. Het onderzoek brengt het gebruik van digitale media in kaart en biedt verdieping in motivaties en attitudes bij het gebruik.
Informeert mij over onderwerpen die ik interessant vind
Keuzevrijheid in content en moment van consumeren
De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om zelf te kunnen kiezen wat er op welk moment wordt geconsumeerd. Deze ontwikkeling is nog altijd zichtbaar, hoewel deze wel minder snel gaat dan een aantal jaren geleden. Vooruitkijken, muziekstreamen en podcasts luisteren laten een stijging zien. Ook het online consumeren van magazine content stijgt licht. Traditionele media en nieuwssites/nieuwsapps blijven de belangrijkste kanalen voor het volgen van nieuws.
Gemiddelde gebruiksduur online platformen neemt toe
De gebruiksduur van veel online platformen laat een stijging zien, ondanks dat Nederlanders zich meer zorgen zijn gaan maken over de negatieve gevolgen van schermtijd. De belangrijkste redenen voor mediagebruik zijn dat media je op de hoogte houden van actualiteiten en dat je in contact bent met mensen die je belangrijk vindt, gevolgd door vermaak en ontspanning. De meerderheid vindt dat technologie het leven eenvoudiger maakt, maar toch zou de helft best weer wat minder technologie in het leven willen hebben.
Vertrouwen in veiligheid van data/persoonsgegevens is gestabiliseerd
Het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de aanbieders en content van online media is stabiel gebleven, behalve het vertrouwen in sociale media, dat is gedaald. Traditionele media worden nog altijd het meest vertrouwd in veiligheid rondom data/persoonsgegevens.
AI vestigt zich in het digitale medialandschap
Bijna iedereen in Nederland is bekend met Artificial Intelligence en twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met het gebruik van AI of weet wat je ermee kunt. ChatGPT is verreweg het meest gebruikte platform. ChatGPT wordt het meest gebruikt voor het schrijven van teksten, opzoeken van informatie en inspiratie opdoen. Toch heeft bijna twee derde van de bevolking nog nooit een AI-platform gebruikt. Er Er bestaat wel bezorgdheid over de opkomst van AI en het gebruik en de ontwikkelingen van AI in de toekomst. Veelgenoemde argumenten hiervoor zijn de toename van nepnieuws of desinformatie en dat het niet duidelijk is of iets echt is of door AI is gecreëerd. Over dit laatste wil men wel duidelijkheid bij nieuwe output.
Het gebruik van papieren magazines daalt licht, het gebruik van online magazines laat een lichte toename zien
61% van de Nederlandse bevolking leest wel eens een papieren magazine en 36% een online magazine (website/app/digitale kopie). Wekelijks worden papieren magazines het meest gelezen. Van de online leesvormen worden website/app van magazines op de smartphone het meest gelezen. De smartphone is meest gebruikte device om magazine content digitaal te lezen. Momenteel leest 19% van de Nederlandse bevolking magazine content (web/app/digitale kopie) via de smartphone. 15% leest website van magazine via PC/laptop, 14% leest digitale kopie via PC/laptop en 14% leest magazine content (web/app/digitale kopie) via de tablet.
Gebruik leesvormen magazines
Het website/app bezoek van magazines op de smartphone wordt het meest frequent gebruikt. 36% van de Nederlandse bevolking die magazines online lezen, leest minimaal enkele keren per maand magazine content op de smartphone. Van de online magazinelezers bezoekt 33% enkele keren per maand een website/app via pc/laptop, 30% doet dit via de tablet. De gebruiksfrequentie van digitale kopieën op de verschillende apparaten ligt lager. 29% van de online magazinelezers leest minimaal enkele keren per maand een digitale kopie van een magazine op de tablet, 26% doet dit via de PC/laptop en 24% via de smartphone.
De meeste tijd wordt besteed aan het lezen van papieren magazines.
Gemiddeld is dit 72 minuten per week. Dit is een daling t.o.v. vorige meting (76 minuten). Daarentegen stijgt de tijd die besteed wordt aan het lezen van digitale vormen van magazines. Vooral de gebruiksduur van het lezen van magazine content op de smartphone en laptop/PC is flink gestegen. Gebruiksduur op de tablet neemt af. Aan de diverse digitale vormen wordt gemiddeld tussen 43-52 minuten per week besteed.
Gebruiksduur in minuten per week
Digitale kopieën worden anders geconsumeerd dan printversies. Een kwart van de magazine lezers leest digitale kopieën vluchtiger dan printversies. Door een vijfde worden digitale kopieën minder vaak of op andere momenten gelezen
Het gebruik van verzamelapps is nog summier. Slechts een klein deel van de magazine lezers gebruikt verzamelapps (4%) of is dat van plan (6%). Een kwart (26%) geeft aan de verzamelapps van toegevoegde waarde te vinden.
40% komt wel eens in aanraking met magazines op sociale media. Dit is stabiel ten opzichte van de vorige meting. 90% van de Nederlandse bevolking gebruikt sociale media.
Over het onderzoek
GfK Trends in Digitale Media brengt het gebruik van digitale media in kaart en biedt verdieping in motivaties en attitudes bij het gebruik. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en geeft inzicht in de lange termijn ontwikkeling van het digitale medialandschap en de opkomst van nieuwe technologieën.
Aan het onderzoek hebben 1.273 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor Nederland 13+ op geslacht, leeftijd en regio. Er zijn extra respondenten geworven in de leeftijdscategorie 13-17 jaar voor een sterker fundament voor uitspraken m.b.t. jongeren. De meting van augustus 2024 is de achtiende editie van het onderzoek.
Presentatie highlights