MMA Social Media Monitor: voorjaar zorgt voor bloei tuin-, recreatie-, sport- en royaltybladen op sociale media
Met de zomer in het vooruitzicht zien veel magazinemerken op het gebied van tuinieren, recreatie, sport (voetbal, wielrennen) en royalty het aantal volgers groeien.
Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het tweede kwartaal 2024 zagen Party (+31%), PS de week (+18%), Wielerrevue (+17%), Vorsten (+14%), Landleven (+13%), Gardener’s World (+11%), Autoreview en Visie (beiden +7%) en Noorderland (+5%) het aantal volgers het meest toenemen. Daarna volgen Voetbal International, Fiets Actief, Royalty en Panna allen met een 4% stijging van de volgers op sociale media. Deze magazinemerken zagen vooral een stijging in het aantal volgers op Facebook en/of Intstagram en TikTok.
Helft van aantal volgers via content based platformen
Inmiddels komt de helft van het totaal aantal volgers van de gemeten merken via de content based platformen (Instagram, Pinterest, Youtube, TikTok). De platformen groeien respectievelijk met 2%, 1%, 2% en 3% in aantal volgers. Facebook en X groeien ieder met 1%.
Totaal aantal volgers per netwerk
Aandelen per netwerk
Top 5 grootste magazinemerken
Miljuschka blijft – over alle sociale kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen, LINDA., Playboy en Voetbal International. Deze magazinemerken hebben allen meer dan een miljoen volgers.
De top 25 over alle sociale netwerken heen is als volgt:
Meer cijfers zijn in onderstaande presentatie te vinden.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de 32ste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 129 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.