Lezen populair en papier betrouwbaarder

Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken en radio luisteren. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen.

Lezen staat op zes in de populariteitslijst achter films/series, reizen, televisie, muziek en vrienden. Bij de oudste generatie (50-70 jaar) staat lezen zelfs op drie. Bij jongeren (20-34 jaar) eindigt lezen op de tiende plaats. Lezen is bij oudere generaties populairder, maar ook bij jongeren staat lezen nog hoog op de ranglijst. Harriët Schrier, directeur van de MMA: ‘Uit eerder onderzoek blijkt dat 74% van de jongvolwassenen wel meer zou willen lezen. Ook leest 57% van de 6–12 jarigen vaak of af en toe een papieren magazine. Dat is niet alleen goed voor de ontwikkeling en leesvaardigheid, maar ook om te ontspannen.’ Schermtijd is een mogelijke boosdoener van het feit dat Nederlanders moeite ervaren met tijd vrijmaken voor lezen.

In het representatieve onderzoek dat Panel  Inzicht uitvoerde onder 1.000 respondenten konden de respondenten uit een uitgebreide lijst van activiteiten meerdere van hun favoriete activiteiten aanvinken.

Favoriete activiteiten

Waardebeleving

Lezers ervaren verder een verschil in waardebeleving tussen papieren en digitale tijdschriften. Bij de groep van 34-70 jarigen is dit gevoel van meer vertrouwen in papier het sterkst (45%), terwijl bij jongeren (20-34 jaar) dit verschil iets minder aanwezig is (38%). Volgens Schrier zijn ouderen opgevoed met papier. ‘De krant als mijnheer die dagelijks op de mat plofte of tijdschriften als De Groene Amsterdammer en EW (voorheen Elsevier, red.). Dat waren en zijn autoriteiten die steeds belangrijker worden in de online en AI wereld waarin je een tussenlaag van journalisten nodig hebt die checkt wat waar en vals is.’

Leesverwachting magazines

In het onderzoek is ook gekeken naar de leesverwachting van papieren en digitale tijdschriften. In totaal 63% van de Nederlanders verwacht over 5 jaar nog steeds tijdschriften te lezen, sommigen twijfelen en 20% heeft zich dan afgekeerd van deze vorm van informatie. Schrier: ‘Dat een deel van de bevolking geen nieuws meer consumeert, is natuurlijk schokkend en ontwrichtend voor de maatschappij. Waar ik wel blij mee ben, is dat je ziet dat tijdschriften online hun positie hebben gevestigd. Ze zijn actief op alle platforms. Van Instagram tot X, op YouTube en TikTok, delen podcasts, e-learnings, maar creëren ook enorme communities via events als de Zomerweek van Libelle en Margriet en Maison Quote. Volgens eerder onderzoek is er nog nooit zoveel tijdschriftcontent geconsumeerd.’

Papieren magazines

Digitale magazines

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in maart 2024 onder 1.000 respondenten. De onderzoeksresultaten zijn geselecteerd op  geslacht en leeftijdsgroep. Het onderzoek is uitgevoerd op initiatief van DPG Media. Diverse partijen hebben onderzoeksvragen aangedragen, waaronder de Magazine Media Associatie (MMA).

 

Deel dit artikel