MMA Social Media Monitor: groei bij ‘content based’ netwerken

Het aantal volgers van magazinemerken op çontent based netwerken neemt verder toe.

De nieuwste cijfers uit de MMA Social Media Monitor tonen wederom een groei van het aantal volgers van magazinemerken op Instagram, Youtube en TikTok. Dit in tegenstelling tot Facebook en X (voorheen Twitter). De groei van deze meer op inhoud gerichte netwerken (vaak video based) en waarbij het sociale aspect ondergeschikt is, is een trend die wereldwijd zichtbaar is. Het Reuters Institute for the Study of Journalism spreekt van een ‘big social media reset’: een verschuiving van op tekst en links gebaseerde sociale media naar video. Deze ontwikkeling betekent een uitdaging voor uitgevers om vaardigheid in short social video verder uit te breiden.

Miljuschka grootste magazinemerk op social media

Miljuschka heeft van de 131 gemeten magazinemerken in de MMA Social Media Monitor het grootste aantal volgers en heeft Playboy dit kwartaal ingehaald (over alle netwerken heen). In de top 5 staan verder Playboy, vtwonen, LINDA. en Voetbal International. Deze merken hebben allen meer dan een miljoen volgers.

Top 25 magazinemerken

Het aantal volgers van magazinemerken is overall nagenoeg gelijk gebleven in het eerste kwartaal 2024. Al geruime tijd zien we een stabiel tot licht dalend aantal volgers op Facebook en X, terwijl het aantal volgers op Instagram, Youtube en TikTok stijgt. Vooral laatstgenoemde netwerk groeit snel in aantal volgers. De groei op TikTok komt door het groeiende aantal magazinemerken dat op het platform actief is, maar ook de accounts die reeds in de monitor werden gemeten, stijgen in het aantal volgers.

Aantal volgers per netwerk

Het aandeel van Facebook is nog wel het grootst met 41%, gevolgd door Instagram met 34%. Het aandeel van X is 10%. Het aandeel van Pinterest blijft stabiel op 4%. Het aandeel van Youtube en TikTok stijgen en zijn respectievelijk 6% en 5%. TikTok heeft inmiddels meer volgers dan Pinterest bij de gemeten magazinemerken.

Aandelen per netwerk Q1 2024

Grootste stijgers

In het eerste kwartaal van 2024 groeide het aantal volgers van Gardener’s World en PS van de Week (beiden +10%) het meest, gevolgd door Quote (+9%), &C (+7%) en ELLE Decoration, Visie, Happy in Shape (allen +6%). De groei bij deze merken is voornamelijk door een toename van het aantal volgers op Instagram. Quote ziet naast een forse groei op Instagram (+41%), ook een forse groei op Youtube (+14%). Opvallendste stijger op dit platform is Miljuschka (+37 %). Een opvallende stijger op TikTok is Winq. Het merk zag het aantal volgers op dit netwerk verdriedubbelen.

Meer cijfers, waaronder de top 25 voor Facebook, X, Instagram, Pinterest, Youtube en TikTok (top 13) zijn in onderstaande presentatie te vinden.

 

 

 

Deel dit artikel