Nationaal Social Media Onderzoek 2024
14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Newcom Research & Consultancy naar het gebruik van social media in Nederland. het aantal Nederlanders van 15 jaar en ouder dat social media gebruikt blijft groeien. Vooral personen in de leeftijd van 20-39 jaar zijn meer sociale platforms gaan gebruiken.
Highlights uit het onderzoek
WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven en zijn de platforms met het grootste aantal gebruikers. Het gebruik van deze platforms is gegroeid. Ook TikTok is gestegen (+200.000 gebruikers) al is de groei in gebruikers afgevlakt.
X (Twitter) is met 240.000 dagelijkse gebruikers gestegen. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in het dagelijks gebruik. Het succes van Threads lijkt kortstondig. 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken.
BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.
6,3 miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen Nederlanders voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik van social media.
Vraag hier de gratis basisrapportage aan of bestel een uitgebreidere versie van het onderzoek aan.
Over het onderzoek
Newcom voert sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. In januari 2024 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. In totaal namen er 7.159 respondenten aan het onderzoek deel. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder.
Bron: Newcom