64% van Nederlanders gebruikt maandelijks magazine websites en apps

In 2023 bezochten elke maand 9,5 miljoen Nederlanders websites en apps van magazinemerken.

Dit blijkt uit nieuwe bereikscijfers voor digitale media van NMO Online. Maandelijks maken 9,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder gebruik van websites en apps van magazinemerken. Dit is 64% van Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het online bereik van magazinemerken is het grootst onder de groep 35-49 jarigen (81%), gevolgd door  65+ (71%), 50-64 jarigen (68%) en 25-34 jarigen (63%).

Smartphone leading

De smartphone is leading bij het online bereik van magazinemerken. De smartphone is verreweg het belangrijkste device waarop het webverkeer plaatsvindt. Bij de magazinemerken verloopt 69% van het online verkeer (web/app) via de smartphone, 19% verloopt via de tablet en 12% via laptop/PC.

Magazinesites & apps

In NMO online worden zo’n 35 magazinemerken gemeten. De bezoeker van de websites en apps van magazines checkt gemiddeld 6 dagen per maand online berichten op websites en apps van magazines. Op deze dagen leest de gemiddelde bezoeker 16 pagina’s. Vooral tussen 9.00-12.00 uur, 14.00-17.00 uur en 19.00-22.00 uur worden de websites van magazinemerken bezocht. Gemiddeld genomen volgt men maandelijks 3 magazinemerken naast elkaar.

Magazines dominant in populaire categorieën

Online zijn de volgende categorieën populair bij bezoekers: 1). Nieuws en achtergronden, 2). Shopping en vergelijken, 3). Fashion, Beauty, Lifestyle – vrouwen, 4). Serie, film, entertainment en 5). Weer. In twee van deze 5 top categorieën zijn magazinesites en apps dominant. In de categorie Fashion, beauty, lifestyle realiseren magazinesites en apps 96% van het maandbereik (7,3 miljoen van de in totaal 7,7 miljoen bezoekers van alle gemeten sites/apps). Bij de categorie Serie, film en entertainment realiseren magazines 44% van het maandbereik (3,2 miljoen van de 7,3 miljoen bezoekers van alle gemeten sites/apps).

Top 5 grootste magazinemerken online

De top 5 grootste magazines online zijn: 1). LINDA. met een gemiddeld maandelijks bereik in 2023 van 3,3, miljoen personen (22%), 2). Libelle met een bereik van  2,7 miljoen (18%), 3). Flair met een bereik van 2 miljoen (14%), 4). Margriet met een bereik van 1,9 miljoen (13%) en 5). Veronica Superguide met 1,7 miljoen (12%).

Over NMO Online

Sinds 8 januari 2024 beschikt de mediasector over een nieuwe standaard voor online bereikscijfers: NMO Online. NMO Online geeft uitgebreid inzicht in het gebruik van websites en apps, en –op termijn ook in allerlei andere vormen van online content.

Deel dit artikel