11% meer volgers voor magazinemerken op sociale media in 2023

Op social media zien we een verschuiving van het aantal volgers van magazinemerken van de traditionele sociale kanalen (Facebook, X) naar de visuele sociale media kanalen (Instagram, TikTok).

De Facebook en X accounts van magazinemerken verliezen steeds meer terrein ten opzichte van de Instagram, Pinterest en TikTok accounts. In de afgelopen 4 jaar is het aantal volgers op X met 9% gedaald, op Facebook met 5%. Het aantal volgers van magazinemerken op Instagram (+30%) en Pinterest (+21%) groeiden enorm, maar TikTok is de snelste groeier en liet een gigantische toename zien in de afgelopen 4 jaar (+267%). Ondanks de nodige kritiek op het platform, groeit het platform enorm snel. Deze ontwikkeling zien we niet alleen bij het aantal volgers van magazinemerken, maar ook bij het totale social media gebruik in Nederland blijft TikTok groeien. Het aantal volgers van magazinemerken op Youtube bleef de afgelopen 4 jaar stabiel.

Aantal volgers magazinemerken op sociale media

De cijfers komen uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. De ontwikkeling van het aantal volgers van magazinemerken komt overeen met de ontwikkeling van het totale social media gebruik in Nederland, waar Instagram en TikTok ook de snelle groeiers zijn en Facebook en X ook terrein verliezen.

Huidige aantal volgers

Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het vierde kwartaal 2023 met 11% gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal 2022. Het aantal volgers op Facebook en X bleef stabiel. Het aantal volgers op Instagram steeg met 3%, Pinterest met 1% en Youtube met 2%. Het aantal volgers op TikTok stijgt wederom het snelst met 12%.

De aandelen per kanaal zijn in het vierde kwartaal 2023 als volgt: magazinemerken hebben op Facebook (44%) en Instagram (35%) de meeste volgers. X volgt daarna met een aandeel van 10%. Het aandeel van Pinterest en Youtube is respectievelijk 4% en 5%. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein (2,5%).

Aandelen per kanaal

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: Playboy, Miljuschka, LINDA., VTwonen en Voetbal International. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per sociaal mediakanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de visuele kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazinemerken populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines het meest geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines actief, maar het aantal magazinemerken met een account op TikTok breidt zich uit. O.a. vrouwen-, glossies, culinair en special interest merken genieten steeds meer volgers.  X wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport. Bij Facebook zien we binnen diverse domeinen populaire magazineaccounts.

Top 25 grootste magazinemerken op sociale media

Nieuwsgierig naar de top 25 per platform? Deze zijn in onderstaande presentatie te vinden.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de dertigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 130 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel