Brand attribution het hoogst bij printcampagnes
Niet alleen is bij printcampagnes de herkenning gemiddeld gezien een van de hoogste, de brand attribution is ongeëvenaard.
Dat blijkt uit een analyse van posttests van Belgische campagnes, uitgevoerd door AQ Rate Research Solutions. De resultaten zijn gebaseerd op posttests van de 5 meest recente jaren voor COVID-19 – meer dan 1.000 in totaal. Corona zorgt ervoor dat de cijfers vanaf 2020 geen volledig correct beeld schetsen.
Print scoort zeer goed als het gaat om de herkenning van het merk na het zien van een advertentie (recognition). Het gaat dan om 25% van de respondenten, net als bij het gebruik van sampling. Advertorials zijn goed voor 24%. Enkel tv en bioscoop scoren beter.
Attributie van print ongeëvenaard
Wanneer het gaat om de toekenning aan het merk als afzender van de advertentie is de score nog indrukwekkender. Voor advertenties gaat het om 79,4%, voor advertorials om 83,7% en voor samples om 75%. Dat betekent dat van de mensen die het merk herkennen het overgrote deel ook het merk toekent aan de advertentie. Voor deze parameter zijn de scores voor print het hoogst.
Volgens onderzoeker en media-expert Bruno Liesse betekent dit dat gemiddeld 20% van de respondenten een advertentie onthoudt en juist kan toewijzen. Dat is ook logisch, ons brein filtert wat ons interesseert, gaat na of het een sterk merk is, wordt overtuigd door creativiteit, is vatbaar voor meerdere golven van een campagne en hecht belang aan de context waarin een reclame-uiting te zien is. Het gemiddelde van alle media ligt op slechts 10%.”
Bekijk hier het hele artikel.
Bron: wemedia.be