MMA Social Media Monitor: X verandert niks aan aantal volgers magazinemerken

De ophef rondom de veranderingen bij Twitter/X heeft (nog) geen invloed gehad op het aantal volgers van magazinemerken op het platform.

Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor dat het aantal volgers van diverse sociale media registreert. Het aantal volgers van magazinemerken op X (voorheen Twitter) is nagenoeg gelijk gebleven in het derde kwartaal 2023. Al geruime tijd zien we een stabiel tot licht dalend aantal volgers op het sociale media kanaal. Sinds de overname van Elon Musk en de ophef rondom de veranderingen op het platform, waaronder de naamsverandering van Twitter naar X,  is er geen verandering in deze ontwikkeling te zien.

Naast X blijft ook het aantal volgers op Facebook, Pinterest en Youtube stabiel (+ 0-1%). Instagram (+3%) en TikTok (+25%) zijn wederom de snelste groeiers. De groei van het aantal volgers op TikTok komt mede door het groeiende aantal magazinemerken dat op het platform actief is. In deze editie zijn de accounts van &C, LINDA.meiden en Vogue toegevoegd. Maar ook de accounts die reeds in de monitor werden gemeten, stijgen gezamenlijk met 9%.

Het aandeel van Facebook is het grootst met 44%, gevolgd door Instagram met 35%. Het aandeel van Twitter is 10%, het aandeel van Pinterest en Youtube respectievelijk 4% en 5%. Het aandeel van TikTok groeit naar 3%.

Totaal aantal volgers per sociaal netwerk magazinemerken

Populairste magazinemerken op social media hebben ieder 1,5 miljoen volgers

De top 5 meest populaire magazinemerken op sociale media (over alle platforms heen) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Miljuschka en Voetbal International.  Deze magazinemerken hebben elk tussen de 1,5 en 1 miljoen volgers. De populariteit van magazinemerken verschilt per sociaal kanaal. De vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines zijn het meest populair op Pinterest en Instagram. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok hebben vooral de jongerenmagazines grote groepen volgers, maar op het van oorsprong ‘jongerenplatform’ zijn steeds meer magazinemerken actief die andere doelgroepen aanspreken. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

Top 25 magazinemerken

De top 25 voor Facebook, X, Instagram, Pinterest, Youtube en TikTok (top 10) zijn in onderstaande presentatie te vinden.

Deel dit artikel