Miljuschka grootste magazinemerk op Instagram en TikTok

Nieuwkomer Miljuschka in de MMA Social Media Monitor scoort het grootste aantal volgers op Instagram en TikTok.

Op Facebook domineert Playboy de lijst, Voetbal International is het grootst op Twitter en Autoweek weet de meeste mensen aan zich te binden op Youtube. VTWonen is het meest populaire merk op Pinterest. Dit blijkt uit de nieuwste publicatie van de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal verschijnt. Dit keer is de monitor uitgebreid met het merk Miljuschka.

Groei visuele kanalen

Het aantal volgers van magazinemerken op de verschillende sociale platforms groeit gestaag, waarbij de visuele social kanalen (TikTok, Instagram, Pinterest) het snelst groeien ten koste van de traditionele social media (Facebook en Twitter). TikTok laat dit keer een enorme groei zien, dit wordt veroorzaakt door de toevoeging van de accounts van Miljuschka en Voetbal International op dit platform. Dit geldt ook voor Instagram door de toevoeging van het account van Miljuschka.

Het aandeel van Facebook is nog steeds het grootst met 44%, maar het verschil met Instagram wordt steeds kleiner (34%). Het aandeel van Twitter daalt elk kwartaal licht en is momenteel 10%. Pinterest en Youtube hebben respectievelijk een aandeel van 4% en 5%. Het aandeel van TikTok is nog klein maar is in korte tijd al verdubbeld naar 2,4%.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (over alle platforms heen) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Miljuschka en Voetbal International.  Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social mediakanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de visuele platforms, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard ook de jongerenmagazines actief en hebben grote groepen volgers. Wel zien we op het van oorsprong ‘jongerenplatform’ steeds meer magazinemerken actief die andere doelgroepen aanspreken. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

De top 25 per social media kanaal zijn in onderstaande presentatie te vinden.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de achtentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 130 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

 

 

Deel dit artikel