Jongeren lezen vaker magazines in zomervakantie
52% van de jongeren van 16-29 jaar leest even vaak of vaker een magazine in de zomervakantie.
In de leeftijd van 30 tot 49 jarigen is dit 43%. Ook geeft 52% van jongeren aan wel eens te praten over wat hij of zij gelezen heeft in een magazine. Ook advertenties worden aandachtiger bekeken. Dit blijkt uit onderzoek van DPG Media in samenwerking met Panel Inzicht naar het mediagebruik van de Nederlandse consument tijdens de zomervakantie.
Gebruik magazines tijdens vakantieperiode
Het gebruik van magazines neemt in de zomerperiode toe. Een belangrijke reden voor het lezen van magazines is ontspanning, dit geldt zeker ook tijdens de zomervakantie: 71% vindt magazines lezen op vakantie ontspannend. 53% leest magazines ook aandachtiger. Voor jongeren (16-29 jaar) is dit zelfs 66%. Het lezen van papier heeft bij driekwart van de ondervraagden de voorkeur.
Aankoop van magazines
Wanneer men met de auto op zomervakantie gaat wordt het vaakst een magazine gekocht. 36% koopt 1 of meerdere magazines als hij/zij met de auto op vakantie gaat. Voor vliegvakanties is dit 27%. Losse magazines zijn het meest populair: 65% koopt voor de vakantie de magazines los.
Meer resultaten uit het onderzoek over mediagedrag tijdens de zomervakantie zijn hier te vinden. De infographic is hier te downloaden.
Bron: DPG Media
Lees ook: Helft Nederlanders leest bewust magazines tijdens vakantie om even ‘offline’ te zijn.