Nieuwe editie NMO Kids Monitor

Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar.

De resultaten van de NMO Kids Monitor 2023 zijn vanaf 15 juni voor de hele markt beschikbaar. Dit multi-cliënt onderzoek is in maart en april 2023 uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is verantwoordelijk voor de technische begeleiding van deze vierde editie.

Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. Voor deze doelgroep is het mediagedrag in kaart gebracht: leesgedrag van relevante titels voor kinderen , informatie over het gebruik van diverse devices, het kijken naar televisie en videodiensten, het lezen van boeken, bioscoopbezoek en overige activiteiten.

De rapportage van de NMO Kids Monitor bevat een groot aantal onderwerpen. Een van de onderwerpen betreft het gebruik van devices. Het televisietoestel is het meest gebruikte apparaat onder kinderen: 95%  geeft aan deze vaak (55%) of af en toe (40%) te gebruiken. Daarna volgen de smartphone of mobiele telefoon (83%) en de tablet (81%).

Bij NMO draait alles om kijken, lezen en luisteren, op álle platformen én devices. Aan respondenten is gevraagd welke media-activiteiten zij doen op hun smartphone. Als we die activiteiten groeperen naar kijken, lezen en luisteren, dan komt ‘kijken’ op de eerste plaats: negen op de tien kinderen met een smartphone kijken naar tv-programma’s, films, series en andere videocontent op hun smartphone. 69% van de smartphone-bezitters luistert naar radiozenders of (streaming) muziek via hun smartphone. Lezen van tijdschriften en magazines, nieuwsberichten of andere content op de mobiele telefoon wordt door 44% van de kinderen met een smartphone of mobiele telefoon gedaan.

De resultaten zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek. Het is mogelijk om de volledige rapportage in de vorm van een PowerPoint te bestellen bij NMO.

Over NMO

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Onder de vlag van NMO wordt het bereik van televisie, radio, print en online gemeten. De Kids Monitor is een multi-client onderzoek uitgevoerd 2013, 2017, 2020 en 2023. De laatste editie is uitgevoerd door Ipsos, daarvoor was de uitvoering in handen van GfK.

Bron: NMO

Deel dit artikel