Bestedingen digital advertising in 2022 naar 3,5 miljard
Groei van 13 procent lager dan verwacht.
In 2022 zijn de digitale advertentiebestedingen met 13% gestegen. De digitale bestedingen komen uit op €3,5 miljard. Dit blijkt uit de jaarlijkse studie van Deloitte in opdracht van VIA de ‘Digital Ad Spend Study 2022’. De resultaten laten een stabilisatie van de groei van de globale spelers zien. Verder toont de studie aan dat 43% van alle online media zonder third-party cookies is ingekocht.
Grootste groei bij relatief nieuwe advertentievormen
Retail media (+42%), Digital Out of Home (DOOH) (+44%) en Digital Audio (+35%) zijn de voornaamste groeigebieden. Verder laten de langer bestaande social mediakanalen minder groei zien en ondervinden zij meer concurrentie van de nieuwere social mediakanalen als TikTok.
Sterke groei digitale advertentiebestedingen bij lokale uitgevers
In 2022 zijn de advertentie-uitgaven bij lokale uitgevers sterk gestegen. Voor het eerst sinds lange tijd is het relatieve aandeel van de advertentie-uitgaven van de lokale partijen dan ook toegenomen.
Toenemende interesse voor branded content
Performance marketing stond de laatste jaren in de belangstelling, de nieuwe studie toont nu een toename van de interesse in branded content. De digitale bestedingen aan deze advertentievorm nemen met 15% toe.
Meer informatie is te vinden bij VIA.
Het rapport is hier te downloaden.