Forse groei magazinemerken op TikTok
Het aantal volgers van magazinemerken op TikTok groeit met 8%.
Het aantal volgers op andere social media kanalen is stabiel of neemt licht toe. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het eerste kwartaal 2023 stabiel gebleven ten opzichte van het vierde kwartaal 2022. Zowel het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel (index 100), het aantal volgers op Instagram, Pinterest en Youtube stijgt licht (index 101). TikTok laat dit kwartaal weer een grote stijging zien (+8%).
Totaal aantal volgers per kanaal
Aandelen per kanaal
De aandelen per kanaal zijn in het eerste kwartaal 2023 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (32%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook en Twitter (11%) daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt. Pinterest en Youtube (beiden 5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein (1%).
Aandelen per kanaal
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: vtwonen, Playboy, LINDA., Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social mediakanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de visuele sociale kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazinemerken populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief, maar steeds meer betreden andere merken, zoals Libelle, Flow en Winq het sociale platform. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door meer actuele en nieuws onderwerpen, zoals opinie en sport.
Top 25 magazinemerken
In de rapportage onderaan dit bericht is vanaf heden de top 10 per kanaal uitgebreid naar een top 25 per kanaal.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 25 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de zevenentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 129 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.