Reclame in printmedia geliefd, geloofwaardig en effectief

Printmedia en TV zijn bij consumenten de favoriete reclamedragers.

Consumenten beoordelen dagbladen, magazines en TV tevens als meest geloofwaardig. Ook op tal van andere aspecten gaan deze mediumtypen aan kop. Dit blijkt uit Zwitsers onderzoek van Admeira naar de herinnering en effecten van reclame.

Geloofwaardige reclame in printmedia en TV

Consumenten beoordelen printmedia als meest geloofwaardige reclamedragers. Bijna de helft van de ondervraagden noemt reclame in printmedia geloofwaardig, gevolgd door TV met 40%. Andere media zoals outdoor, zoekmachines en social media scoren op geloofwaardigheid aanzienlijk lager.

Reclame in traditionele media meest geliefd

De hoge scores gaan niet alleen op voor vertrouwen. De consument wijst desgevraagd print- en TV-reclame aan als meest favoriet van alle advertentiekanalen. De consument heeft een sterke voorkeur voor TV- en printreclame. Ongeveer een vijfde van de ondervraagden geeft geen voorkeur aan. Social media en outdoor volgen op flinke afstand. YouTube en zoekmachines blijken als reclamedrager bij de consument verre van geliefd.

De resultaten uit het Admeira onderzoek bevestigen eerdere studies, zoals het Mediabelevingsonderzoek en  Media Reactions van Kantar. Ook deze onderzoeken tonen aan dat printmedia (dagbladen en magazines) het meest vertrouwd worden en dat reclame in printmedia positief wordt gewaardeerd.

Reclame TV en printmedia gunstig effect op herinnering & koopbeslissing

Uit het onderzoek van Admeira blijkt verder dat printmedia op veel belangrijke advertising metrics bovengemiddeld scoren. De scores op aandacht, reclameherinnering en aankoopbeslissing zijn hoog ten opzichte van andere media.

De meeste aandacht schenkt de consument aan TV-reclame (41%), gevolgd door printmedia (35%). Qua herinnering staan printmedia in de top 3.

Onverdeelde aandacht

Veel ondervraagden herinneren reclame in printmedia. De geconcentreerde (gefocuste) mediaconsumptie ligt hieraan ten grondslag: bij dagbladen en magazines gaat de aandacht primair uit naar het medium, dit vertaalt zich in betere reclameherinnering. Reclame op ‘achtergrondmedia’ zoals radio en search scoren aanzienlijk minder.

Aankoop-beïnvloeding door vrienden, TV en print

Welke media hebben de grootste impact op aankoopbeslissingen van de consument? De grootste invloed op aankoopbeslissingen ligt buiten de invloed van advertentiekanalen  (32%). Denk daarbij aan gesprekken met vrienden en collega’s. Bij reclameboodschappen scoren TV (30%) en printmedia (28%) het hoogst.

Motivaties en behoeftepatronen

Waar gebruikers TV en social media (YouTube, TikTok, Instagram) vooral waarderen om de amusementswaarde, worden printmedia sterk gewaardeerd om de informatiewaarde. Deze kenniscomponent is een belangrijke motivatie om printmedia te gebruiken.

Naast de informatieve functie, sluit de content van printmedia volgens de consument ook in sterke mate aan bij hun persoonlijke interesses. Dit geldt ook voor YouTube en TV.

Waarde printmedia voor advertising opnieuw bewezen

Het onderzoek naar effecten van reclame toont aan dat printmedia op uiteenlopende aspecten hun waarde bewijzen: attentiewaarde, geloofwaardigheid, relevantie en stimulans van de aankoop maken reclame in magazines en dagbladen effectief en impactvol.

TV en print zijn overall de best scorende media, waarbij TV en print bij reclamecampagnes complementair zijn. TV vervult vooral de behoefte aan entertainment, printmedia voedt vooral de informatiebehoefte. De resultaten uit het onderzoek laten maar weer eens de waarde van een crossmediale advertentiestrategie zien.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Consumer perspective, 2022’ (study on the characteristics of advertising vehicles) is uitgevoerd in opdracht van het Zwitserse Admeira. Het marketingbureau deed onderzoek naar de herinnering en de effecten van reclame. Het betreft een representatief online onderzoek onder 1.002 Zwitserse consumenten tussen de 15 en 74 jaar.

Deel dit artikel