Traditionele social media verliezen terrein aan visuele social kanalen en ‘nieuwkomers’.
Aandeel Facebook en Twitter gedaald ten koste van TikTok, Instagram en Pinterest.
De Facebook en Twitter accounts van magazinemerken verliezen steeds meer terrein ten opzichte van de Instagram, Pinterest, Youtube en TikTok accounts. In de afgelopen 5 jaar is het aantal volgers op Twitter met 2% gedaald, op Facebook met 4% gestegen. Het aantal volgers van magazinemerken op Instagram (+73%), Pinterest (+56%) en Youtube (+87%) stegen echter veel sneller. Het aantal volgers op TikTok steeg de afgelopen 2 jaar zelf met 70%. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. De ontwikkeling van het aantal volgers van magazinemerken komt overeen met de ontwikkeling van het totale social media gebruik in Nederland, waar Facebook en Twitter ook terrein verliezen.
Huidige aantal volgers
Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het vierde kwartaal 2022 stabiel gebleven ten opzichte van het derde kwartaal 2022. Het aantal volgers op Facebook blijft stabiel (index 100), Twitter daalt licht (index 99). Het aantal volgers op Instagram, Pinterest en Youtube stijgt licht (1-2%) en TikTok stijgt nog altijd (+21%), dit mede vanwege een toename van aantal magazinemerken dat op TikTok actief is.
Aandelen per kanaal
De aandelen per kanaal zijn in het vierde kwartaal 2022 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (32%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook en Twitter (11%) daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt. Pinterest (4%) en Youtube (5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein (1%).
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social mediakanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op sociale media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de zesentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 129 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.