Mediamonitor 2022: Verschuiving naar online zet door

Met de Mediamonitor volgt het Commissariaat voor de Media al 20 jaar de ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector.

In de Mediamonitor volgt het Commissariaat voor de Media (CvdM) de aanbieders van media-aanbod gericht op de Nederlandse markt, met een focus op de aanbieders van nieuws- en informatievoorziening.

Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel offline als online, van Nederlandse en internationale aanbieders. Een divers online aanbod betekent overigens niet vanzelfsprekend een divers gebruik. In de nieuwe publicatie van de Mediamonitor geeft het CvdM aan dat er ook ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap zijn die de diversiteit van het media-aanbod kunnen bedreigen.

Highlights

  • Sterke toename in de reclamemarkt zorgt voor omzet- en winststijgingen van mediabedrijven. Na een daling van reclame-inkomsten tijdens het eerste jaar van de coronacrisis, is in 2021 de totale advertentiemarkt goed aangetrokken. De totale reclameomzet nam zelfs toe tot een niveau ver boven dat van 2019.
  • Digitalisering mediagebruik zet door in 2021 en voorkeur voor sociale media neemt toe. De trend van digitalisering zet door en heeft tijdens de coronacrisis een verdere boost gekregen. Sociale media worden door jongeren op dagelijkse basis meer gebruikt dan de televisie- en radiozenders of online nieuwsmedia. Ook oudere leeftijdsgroepen maken steeds meer gebruik van sociale media.
  • Mediabedrijven investeren in digitale abonnees. Mediabedrijven investeren flink in digitalisering en het aantal digitale abonnementen neemt sterk toe. Podcast is in 2021 ook een markt met abonnees geworden. Verschillende mediabedrijven investeerden in het afgelopen jaar in al dan niet betaalde podcast- en audioplatforms, omdat het gebruik, en ook de reclameinkomsten, van podcasts en on-demandaudio toenemen.
  • Digitale transformatie bij uitgevers leidt met name tot veranderingen in de lokale nieuws- en informatievoorziening. Ondanks dat het aantal aanbieders kleiner is geworden, blijft het aantal landelijke en regionale titels ongeveer gelijk. Maar op de lokale nieuwsmarkt leidt de digitalisering tot het verdwijnen van titels; in het bijzonder de huis-aanhuisbladen. Uitgevers stoppen met minder winstgevende activiteiten, zodat meer geïnvesteerd kan worden in toekomstbestendige (online) activiteiten.
  • Concentratie in de Europese televisiemarkt: concurrentie op nationale of internationale markten? Mediabedrijven investeren in digitalisering, omdat ze steeds meer met de grote internationale spelers moeten concurreren op de wereldwijde markt voor informatie,
    entertainment en reclame. Consolidatie en samenwerking is daar een reactie op.
  • Macht van internationale spelers blijft toenemen. De reden voor consolidatie en samenwerking ligt – zoals gezegd – bij de grote internationale spelers. Aan het aandeel van deze bedrijven in de online reclame-inkomsten is te zien hoe groot hun economische macht is. Dit aandeel nam naar schatting toe van 54 procent in 2015 naar 80 procent in 2021. Naast Alphabet (Google) en Meta (Facebook) begint ook het Chinese platform TikTok hierin een steeds grotere rol te spelen.

Over de Mediamonitor

Het Commissariaat voor de Media monitort al twintig jaar de mediaontwikkelingen en de effecten daarvan op de diversiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening. Eerdere uitgaven van de Mediamonitor  zijn via deze link te downloaden.

Download hier de Mediamonitor 2022.

Bron: Commissariaat voor de Media

Deel dit artikel