Na jaren van sterke groei, stabiliseert aantal volgers magazinemerken

In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van magazinemerken op alle gemeten sociale kanalen gestabiliseerd.

Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het tweede kwartaal van 2022 is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. Na een periode van forse groei – vooral bij Instagram en Youtube – is het aantal volgers op de sociale kanalen op dit moment gestabiliseerd.

Huidige aantal volgers

Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op sociale media (alle platforms) is in het tweede kwartaal van 2022 stabiel gebleven ten opzichte van het eerste kwartaal 2022. De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 19,5 miljoen volgers. Het laatste jaar neemt de sterke groei af en zien we een stabilisatie van het aantal volgers.

 

Aandelen per kanaal

De aandelen per kanaal zijn in het tweede kwartaal 2022 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (31%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt nu nog licht. Pinterest (4%) en Youtube (5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aandeel van TikTok is klein, aangezien slechts enkele magazinemerken actief zijn op dit platform.

 

Populairste magazinemerken op sociale media

De top 5 meest populaire magazinemerken op sociale media (overall) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per kanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

Top 25

Top 10 per kanaal

Snelste stijgers

De magazinemerken waarvan in het tweede kwartaal van 2022 het aantal volgers het meest toenamen zijn Libelle Zomerweek (+76%), Alles over geschiedenis (+10%), Maarten! (+8%), Classic Cars (+7%) en Vriendin, Santé, Mezza, Fiets Actief, ELLE Decoration (allen +4%).

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de vierentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 130 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel