Aantal volgers magazinemerken met 60% toegenomen in 4 jaar

Het aantal volgers op Instagram en Youtube zijn verdriedubbeld.

Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. In het eerste kwartaal van 2022 is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. In het eerste kwartaal van 2018 was dit nog 12 miljoen. Vooral Instagram en Youtube zagen in de afgelopen jaren het aantal volgers enorm groeien.

Huidige aantal volgers

Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het eerste kwartaal 2022 stabiel gebleven (+1%) ten opzichte van het vierde kwartaal 2021. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel (index 100), het aantal volgers op Instagram en TikTok stijgt met 2% en het aantal volgers op Pinterest en Youtube neemt met 1% toe. De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 19,5 miljoen volgers. Het laatste jaar neemt de sterke groei af.

Aandelen per kanaal

De aandelen per kanaal zijn in het eerste kwartaal 2022 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (31%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook en Twitter (11%) daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt. Pinterest (4%) en Youtube (5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social media kanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

 

Snelste stijgers

Gardeners’ world (+25%), ELLE Decoration (+10%), Santé (+8%), Groei & Bloei, Alles over geschiedenis en LINDA.meiden (allen +6%) zijn de magazinemerken waarbij het aantal volgers dit kwartaal het meest is toegenomen.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de drieentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 130 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel