Magazinemerken sterkste reclamedragers volgens NL consument
Top 5 sterkste mediamerken in overbrengen reclameboodschap gedomineerd door magazinemerken.
De Nederlandse consument beoordeelt de van origine offline merken als sterkste mediamerken als het gaat om de kracht van mediamerken als reclamedrager. De top 5 wordt aangevoerd door magazinemerken. ELLE, Libelle, vtwonen, LINDA. en Radio10 worden als sterkste mediamerken gezien door de Nederlandse consument op basis van ad equity. Vertrouwen, relevantie en weinig opdringerigheid hebben tot deze toppositie geleid. Wereldwijd ligt dit anders, daar percipieert de consument social mediamerken en zoekmachines als sterkste merken. Dit blijkt uit de ‘Media Reactions’ studie, die wereldwijd is uitgevoerd door Kantar. De studie geeft inzicht in de beleving van mediamerken en de houding ten aanzien van reclame en meet welke impact dit heeft op merken.
Top 5 mediamerken met hoogste ad equity
Meest positieve beoordeling voor lokale media
De hoge waardering voor lokale, van origine offline media komt vooral door de hoge mate van vertrouwen die de consument in lokale media stelt en de relevantie van deze mediamerken. In 16 van de 23 onderzochte markten was het nummer 1 mediamerk een lokaal mediamerk of een gelokaliseerde versie van een wereldwijd mediamerk. Vooral magazine- en nieuwsmerken scoren goed.
Nr 1 mediamerk per onderzochte markt
Reclame in magazines vertrouwd, relevant en niet opdringerig
Vertrouwen en relevantie zijn associaties waar magazines in vergelijking tot de meeste andere media hoog op scoren. Een andere belangrijke factor voor de positieve reclamebeleving van magazines is dat reclame in magazines niet opdringerig is. Samen met dagbladreclame wordt magazinereclame het minst opdringerig gevonden. Daarentegen ervaart 1/3 van de consumenten online vormen van reclame wel als opdringerig. De mate van opdringerigheid ligt beduidend lager bij magazines. Door vertrouwen, relevantie en deze lage ‘intrusiveness’ is de ontvankelijkheid van reclame bij magazines hoog. Reclameontvankelijkheid is een belangrijke factor voor de impact van reclame.
Magazines in top 5 meest gewaardeerde reclame door GenZ en GenY
Kantar’s Media Reactions studie brengt de perceptie ten aanzien van reclame bij de verschillende generaties in kaart. Jongere generaties blijken positiever tegenover reclame te staan dan oudere generaties. Echter, deze generaties staan negatiever tegenover opdringerigheid en de hoeveelheid van reclame dan oudere generaties. Mediakanalen die weinig opdringerig zijn en waarbij hoeveelheid reclame als niet teveel wordt beschouwd, scoren het best, zoals bioscoop, POS, sponsored events, (digital) OOH en magazines. Magazines staan in top 5 van meest gewaardeerde reclamekanalen bij zowel GenZ als GenY.
Over het onderzoek
Media Reactions 2021 is een terugkerend wereldwijd onderzoek naar de kracht van mediakanalen en -merken. Het onderzoek toont de waardevolle rol van premium media aan bij het bouwen van merken op de lange termijn. De studie voorziet in een ‘ad equity’ metric dat de houding ten aanzien van reclame meet en welke impact dit heeft op merken. In totaal zijn er 22 mediakanalen meegenomen (11 offline, 11 online).
De ‘Media Reactions’ studie is uitgevoerd door Kantar. Aan het wereldwijde onderzoek werkten meer dan 14.500 consumenten en 900 marketing professionals mee in 23 landen, waaronder Nederland. De steekproefomvang in Nederland was 675.
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van online interviews onder consumenten van 16 t/m 65 jaar. De online interviews zijn afgenomen tussen 19 mei tot 3 juni 2021.
Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia beschikken exclusief over de uitkomsten van Media Reactions 2021. De insights worden op www.trustinmedia.nl met vakgenoten gedeeld.
Het onderzoek is hier te downloaden.
Meer artikelen over dit onderzoek:
Betrouwbaarheid belangrijke kracht offline media