84% online bereik magazinemerken via smartphone gerealiseerd
Smartphone leading in online bereik magazinemerken.
De smartphone is verreweg het belangrijkste device waarop het webverkeer plaatsvindt. Bij de magazinemerken wordt 84% van het online bereik (web/app) via de smartphone gerealiseerd. Het bereik via de smartphone is in 2021 met 1% gegroeid ten opzichte van 2020. In 2020 zagen we een sterk veranderend mediagedrag door Covid-19. Dit zorgde voor een sterke toename van het online bereik van magazinemerken (+9%). Het verkeer via de smartphone steeg dat jaar met 19%. In 2021 is dit bereik op een hoog niveau gebleven. Dit blijkt uit cijfers van het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) over de periode januari-december 2021.
Ontwikkeling online bereik magazinemerken
45% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder consumeert minimaal 1x per maand content van magazinemerken digitaal (web/app). Dit zijn 6,7 miljoen mensen. Sinds 2018 is dit een stijging van 23%. De afgelopen jaren is het bereik van magazinemerken bij 13-25 jarigen en 35-49 jarigen het meest gestegen. Magazinemerken bereiken online (web/app) 15% van de 13-25 jarigen, 19% van de 26-35 jarigen, 27% van de 35-49 jarigen en 39% van de 50 plussers.
Ontwikkeling online bereik magazinemerken NL bevolking 13+ jaar
Online bereik magazinemerken naar leeftijdscategorie
Top 5 magazinemerken
Het grootste magazinemerk online is Libelle met een online bereik van 1,9 miljoen. Story volgt met een online bereik van 1,7 miljoen. Flair (1,5 miljoen), Autoweek (1,4 miljoen) en LINDA.nl (1,4 miljoen) maken de top 5 compleet.
Over NOBO
Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) is een initiatief van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Het onderzoek brengt het online gedrag van de Nederlanders in kaart op alle online mediaplatforms. NOBO, uitgevoerd door Kantar TNS, is de planningscurrency voor online advertising. NOBO is een unieke samenwerking waarbij meer dan 20 grote mediabedrijven participeren. In totaal worden circa 200 mediamerken in het onderzoek gemeten, waarvan 56 magazinemerken.