Tuin, food, gezondheid en wonen in 4de kwartaal 2021 populaire social accounts magazinemerken
In het laatste kwartaal van 2021 groeiden het aantal volgers van tuin-, food-, gezondheid- en woonbladen op social media het sterkst.
Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de MMA Social Media Monitor. Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het vierde kwartaal 2021 gestabiliseerd (index 101) ten opzichte van het derde kwartaal 2021. Het aantal volgers op Instagram en Pinterest blijven licht stijgen, het aantal volgers op TikTok groeit onverstoord door (+7%).
De opmars van TikTok blijkt ook uit het recent verschenen Nationaal Social Media rapport dat Newcom Research & Consultancy jaarlijks publiceert over het social media gebruik in Nederland. De rapportage laat tevens zien dat Instagram de afgelopen jaren een grote groei doormaakt, dat ook bij de magazine accounts zichtbaar is. Ook de stijging van Pinterest en Youtube komt overeen met de ontwikkelingen die we de afgelopen jaren bij de magazines op deze kanalen zien. Bij Facebook is er weinig beweging. Opvallend is de stijging van Twitter na een lange periode van stabilisatie. Deze ontwikkeling is (nog) niet zichtbaar bij de magazine accounts.
Aandelen per kanaal
De aandelen per kanaal zijn in het vierde kwartaal 2021 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (48%) en Instagram (31%) de meeste volgers. Het aandeel van Twitter is 11%), van Pinterest 4% en Youtube 5%. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein omdat een beperkt aantal magazinemerken actief zijn op dit platform. Sinds dit vierde kwartaal zijn er een aantal jongerenmerken (Hitkrant, CosmoGirl, Girlz) gestopt die op TikTok actief waren en in de monitor nu niet meer worden gemeten.
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media (overall) is wederom onveranderd en ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social media kanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn alleen de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.
Snelste stijgers
In het vierde kwartaal 2021 winnen veel tuin-, food-, mind & body- en woonbladen aan populariteit. De top 5 magazinemerken waar in dit kwartaal het aantal volgers het snelst steeg zijn Alles over geschiedenis (+29%), Gardeners’ world (+9%), Lekker (+8%), Santé (+7%) en ELLE Decoration (+5%). Daarnaast behoren ook Seasons, Landleven, Chip Foto Magazine, Formule 1 en Groei & Bloei tot de grootste stijgers in het vierde kwartaal 2021.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal volgers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de 22ste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 136 magazinemerken gemeten. Vanaf dit 4de kwartaal 2021 worden Viva, Hitkrant, CosmoGIRL en Girlz niet meer meegenomen, aangezien deze merken gestopt zijn. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.