Dagbladen en magazines vertrouwde dragers van advertenties
Advertenties in dagbladen en magazines krijgen het vertrouwen van de overgrote meerderheid van de consumenten. Twee op drie lezers vertrouwen de reclameboodschappen in deze mediumtypen. Dat blijkt uit het nieuwe Nielsen-onderzoek ‘Trust in Advertising 2021’.
Volgens onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken‘ met 89% wereldwijd veruit de meest vertrouwde vorm van informatie. Sites van merken (79%) en editorial content zoals magazine- en dagbladartikelen (76%) maken de top-3 compleet.
Top-10 -positie
Dagbladadvertenties behoren met 68% tot de top-10 van meest vertrouwde vormen van adverteren in Nederland. In de toplijst zijn ook de advertenties in magazines (65%) te vinden.
Verschillen per geslacht zijn er in de data niet te ontdekken. Vrouwen en mannen hebben vrijwel evenveel vertrouwen in de advertenties in dagbladen en magazines.
Vertrouwde branches adverteerders
Advertenties van retailers en in entertainmentbedrijven genieten onder de lezers van dagbladen het meeste vertrouwen. Beide branches hebben dan ook het grootste aandeel in het advertentievolume in dagbladen.
Bij magazines hebben consumenten het meeste vertrouwen in fashion brands. Hoewel altijd goed vertegenwoordigd, is mode in Nederland niet de grootste adverterende branche in magazines. Dat zijn de voedingsmiddelen die qua consumentenvertrouwen in tijdschriftadvertenties de tweede plaats innemen.
Over het onderzoek
Nielsen Trust in Advertising 2021 is een wereldwijd onderzoek dat zich richt op de houding van consumenten ten opzichte van reclame. Het onderzoek maakt analyses mogelijk op demografie en sectoren (zoals automotive, finance, cosmetics, levensmiddelen). Doel is om marketeers en uitgevers gegevens te verstrekken om een doelgroepen beter te leren kennen en aan te spreken.
Voor het Nielsen Global Trust in Advertising-onderzoek werden in september 2021 meer dan 43.000 consumenten in 56 landen ondervraagd. De Nederlandse steekproef omvat 500 consumenten. Het onderzoek is met Nielsen Clear Decisions-software nader te analyseren. Voor meer informatie over het onderzoek: marketing-nl@nielsen.com.
Over Trust in Media
Trust in Media is het gezamenlijke kennisplatform van Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia. Voor het project zijn tal van inzichten verzameld uit studies over vertrouwen in media en de impact hiervan op reclame. De literatuurstudies laten zien dat reclamecampagnes bij betrouwbare magazine- en nieuwsmerken aanzienlijk meer impact, effect en conversie genereren. Of het bij advertising nu gaat om merkbekendheid, -voorkeur of conversie, betrouwbare magazine- en nieuwsmedia leggen de basis voor effectieve campagnes.