Mediamonitor 2021: Kantelpunt in digitalisering mediagebruik en -concentratie

Het Commissariaat voor de Media publiceert jaarlijks haar onderzoek naar de stand van zaken in media.

De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd, zo stelt het Commissariaat voor de Media (CvdM) in de Mediamonitor 2021.

Uit de publicatie blijkt dat we vooral méér media gebruiken, omdat we meer thuis waren. Ook hebben we méér nieuwsmediamerken geconsulteerd, omdat we goed op de hoogte wilden blijven. Dat zijn we in grotere mate via digitale kanalen gaan doen. Maar zijn deze veranderingen van blijvende aard? En voltrekken ze zich onder alle doelgroepen? In welke mate spelen mediabedrijven hierop in met hun beleid?

3 belangrijke trends

Uit de Mediamonitor 2021 blijkt dat drie onderliggende trends de veranderende consumptie kenmerken en de strategische keuzes van mediabedrijven (mede) bepalen.

Trend 1: Digitalisering mediaconsumptie zet door, ondanks de tijdelijke stijging in consumptie van traditionele kanalen.

Trend 2: Streamen wordt mainstream. Het gebruik van video-on-demand blijft groeien. Steeds meer aanbieders uit binnen- en buitenland bieden hoogwaardige content aan.

Trend 3: Mediakanalen convergeren. In het verleden waren er duidelijke scheidslijnen tussen media, nu zien we dat de meeste (grotere) mediabedrijven crossmediale producten aanbieden.

Kanteljaar

Bovengenoemde trends in mediaconsumptie luiden het kanteljaar in de digitale transitie in. Dagbladen zijn digitaal goed opgesteld en omroepen vinden steeds beter de crossmediale weg. Crossmediale schaalgrootte, meer betalende abonnees en het gericht kunnen aanbieden van advertenties aan niet betalende gebruikers die hun inloggegevens achterlaten, zouden het voortbestaan van Nederlandse mediabedrijven kunnen garanderen.

Door het nastreven van schaalgrootte ontstaat tegelijkertijd het risico dat de concentratie op de mediamarkten sterk groeit en dat daarmee de pluriformiteit en onafhankelijkheid in gedrang kunnen komen.

Over de Mediamonitor

Het Commissariaat voor de Media monitort al twintig jaar de mediaontwikkelingen en de effecten daarvan op de diversiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening. Eerdere uitgaven van de Mediamonitor  zijn via deze link te downloaden

Download hier de Mediamonitor 2021.

Bron: Commissariaat voor de Media

Deel dit artikel