Aantal volgers magazinemerken stabiliseert, alleen TikTok groeit fors

Het aantal volgers van magazinemerken op de diverse social media kanalen stabiliseert. TikTok groeit nog snel.

Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de MMA Social Media Monitor. Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het derde kwartaal 2021 stabiel gebleven (index 100) ten opzichte van het tweede kwartaal 2021. Het aantal volgers op Facebook en Twitter daalt met 1%, het aantal volgers op Instagram en Pinterest neemt met 1% toe. Bij Youtube is dit 2%. Alleen het aantal volgers op TikTok groeit nog sterk (+10%). De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 20,5 miljoen volgers.

Aandelen per kanaal

De aandelen per kanaal zijn in het derde kwartaal 2021 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook (48%) en Instagram (31%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook en Twitter (11%) daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt. Pinterest (4%) en Youtube (5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media (overall) is onveranderd en ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social media kanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair. Op youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

Snelste stijgers

Gardeners’ world (+17%), Vriendin, Radar en Mezza (voorheen AD Magazine) (allen +6%), Chip Foto Magazine en KCK (beiden +5%) zijn de magazinemerken waarbij het aantal volgers het meest toeneemt. Daarnaast behoren ook VPRO gids, Televizier, Tina en Truckstar (allen +4%) tot de grootste stijgers in het derde kwartaal 2021.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de eenentwintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 140 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

Deel dit artikel