Nieuwe publicaties NOM-cijfers
De bereiksonderzoeken van print (NOM), radio (NLO), televisie (SKO) en online (NOBO) worden opgenomen in het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dit crossmediale design biedt vele mogelijkheden om betere inzichten te krijgen in het crossmediale mediagedrag van de Nederlanders. De onderdelen van het NMO zullen op verschillende momenten ingevoerd worden. NOM bijt het spits af met het nieuwe printbereiksonderzoek.
In het kader van de vernieuwingen in het onderzoek en om de relevantie van de datasets die aan de markt worden geleverd te vergroten, heeft NOM besloten om de data voortaan in aangepaste vorm aan de markt te leveren. De NOM Print Monitor (NPM) en NOM Mediamerken (NMM) worden niet meer apart gepubliceerd. In plaats daarvan komt er nog maar één dataset die vier keer per jaar gepubliceerd wordt: NMO Print & Merken Monitor (NPMM). Eén keer per jaar zal dit bestand aanvullend de data van de Doelgroep Monitor (DGM) bevatten: NPMM/DGM. Deze bestanden worden aan alle afnemers geleverd in de mediaplanningssoftware en in het NOM Dashboard.
In de NPMM zal het bereik van alle printtitels worden opgenomen (landelijke dagbladen, regionale dagbladen, magazines). Verder zal het online bereik (web, app) en gecombineerde print + digitaal bereik van alle digitale merken van de publishers die in NOM én NOBO hun mediamerken meten, worden opgenomen in NPMM. De eerste nieuwe NMO Print & Merken Monitor zal eind 2021 aan de markt worden geleverd.