Aantal volgers special interest- en vrouwenmerken groeit snelst in Q2 2021
In het tweede kwartaal van 2021 zien special interest- en vrouwen titels het aantal volgers op social media het snelst groeien.
Gardeners’ world (+26%), Veronica Superguide (+11%), Chip Foto Magazine en CosmoGirl (beiden +9%) en Seasons en Vorsten (beiden 6%) zijn magazinemerken waarbij het aantal volgers flink toeneemt. Daarnaast behoren ook KCK en Vriendin (beiden +5%), Groei en Bloei, Truckstar, &C, Radar+, Fiets Actief, Psychologie magazine en Home & Garden (allen +4%) tot de grootste stijgers in het tweede kwartaal 2021.
TikTok snelste stijger, maar aandeel nog klein
Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) stijgt in het tweede kwartaal 2021 licht (1%) ten opzichte van het eerste kwartaal 2021. De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 20,6 miljoen volgers (vorig kwartaal 20,4 miljoen). In het tweede kwartaal van 2021 is het aantal volgers op TikTok het snelst gegroeid (+13%). Het aantal volgers op Instagram en Pinterest groeit in het tweede kwartaal met 2% en het aantal volgers op Facebook en Youtube met 1%. Het aantal volgers op Twitter daalt met 1%.
Aandelen per kanaal
De aandelen per kanaal zijn in het tweede kwartaal 2021 nauwelijks veranderd. Magazinemerken hebben op Facebook en Instagram de meeste volgers. Facebook heeft nog altijd het grootste aandeel met 49%. Instagram volgt met een aandeel van 30%. Het aandeel van Twitter bedraagt 11%, Pinterest 4%, Youtube 5% en TikTok 1%.
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media (overall) is onveranderd en ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. Er zijn wel duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinemerken te zien. Zo laat TikTok de populariteit onder jongeren zien, terwijl op Instagram en Pinterest weer vrouwen-, glossies-, wonen- en mind & body magazine accounts populair zijn. Op Youtube zijn automotive, jongeren en sport magazines favoriet. Op Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de twintigste keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 141 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.