Podcast: het vertrouwen in media: aan welke media vertrouw jij je merk toe?

Van nieuwsmedia tot magazinemedia en hun digitale platforms: hoe groot is het vertrouwen in de traditionele media?

In de eerste aflevering van de Trust in Media podcastserie komen Erik Grimm (NDP Nieuwsmedia) en Nancy Detrixhe (Magazine Media Associatie) aan het woord over het vertrouwen in de media en het veranderende medialandschap.

In 2020 is de belangstelling voor traditionele media gestegen: zowel nieuwsmedia als magazines zagen een stijging in het aantal lezers. “Tijdens een crisis zoeken mensen houvast bij de merken die ze vertrouwen,” zo betoogt research manager Erik Grimm. Het merendeel van de Nederlanders (83 procent) waardeert de traditionele nieuwskanalen als positief. Ook research manager Nancy Detrixhe merkt een tendens op waarbij het vertrouwen van de consument in magazinemedia doorwerkt in de digitale wereld: “het gaat uiteindelijk om merken waarin mensen vertrouwen hebben.”

Trust in Media

Sinds geruime tijd verzamelen NDP Nieuwsmedia en de Magazine Media Associatie onderzoeken over vertrouwen in media. ‘Op Trust in Media verwerken we de informatie in interviews, whitepapers, podcasts en actuele artikelen met de laatste onderzoeken’, zegt Grimm.

De overkoepelende insights van trendbureaus, brancheorganisaties tot mediabureaus en -exploitanten? Alle geraadpleegde bronnen tonen dat het inzetten van vertrouwde media een positief effect heeft op reclamecampagnes en KPI’S. Het vertrouwen in media is dus doorslaggevend. “Je kunt je targeting op orde hebben, maar als het niet in een vertrouwde omgeving staat komt de boodschap niet over,” aldus Detrixhe.

Halo-effect

De inzet van betrouwbare media voor advertentiecampagnes zorgt voor een positieve impact op je reclameboodschap. ”Het effect van advertenties is bij vertrouwde merken groter: van koopintentie, merkenvoorkeur tot positieve merkwaarde,” vertelt Grimm.

Het is verstandig om vertrouwen in media als criterium in mediaplanning mee te nemen. Maar aan welke media vertrouw je je merk toe? Je hoort het in deze aflevering van de Trust in Media podcast.

Beluister ook de podcast met Helene van Santen (hoofdredacteur Margriet) over vertrouwen in media.

Meer informatie over het vertrouwen in media vind je bij www.trustinmedia.nl

 

Deel dit artikel