Sterke stijging aantal volgers tuinbladen

In het eerste kwartaal van 2021 zijn tuinbladen de snelle groeiers op social media.

Gardeners’ world (+16%), Seasons (+8%), Groei & Bloei (+7%), Landleven (+6%) en Roots en Home&Garden (beiden +5%) zijn merken waarbij het aantal volgers flink toeneemt. Vooral het aantal volgers op Instagram, Pinterest en Youtube stijgt sterk. Daarnaast zien ook CHIP FOTO magazine (+11%), Radar+ (+10%) en Classic Cars, Psychologie Magazine, Party en VPRO gids (allen +6%) het aantal volgers flink toenemen.

20 miljoen volgers

Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platformen) stijgt in het eerste kwartaal 2021 met 2% ten opzichte van het vierde kwartaal 2020. De sociale kanalen van de magazinemerken komen in totaal op 20,4 miljoen volgers. In het eerste kwartaal van 2021 is het aantal volgers op Pinterest en Instagram het snelst gegroeid (beiden +3%). Het aantal volgers op Youtube en TikTok groeit in het eerste kwartaal respectievelijk met 2% en 1%. Het aantal volgers op Facebook en Twitter is wederom stabiel.

Aandelen per kanaal

Het aandeel van Instagram blijft groeien en bedraagt inmiddels 30% van alle magazine volgers op social media. Facebook heeft nog altijd het grootste aandeel met 49%, maar verliest steeds meer terrein. Het aandeel van Twitter (12%), Pinterest (4%), Youtube (5%) en TikTok (1%) blijven in het eerste kwartaal 2021 gelijk in vergelijking met het vierde kwartaal 2020.

Populairste magazinemerken op social media

De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media (overall) is onveranderd en ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. Er zijn wel duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinemerken te zien. Zo laat TikTok de populariteit onder jongeren zien, terwijl op Instagram en Pinterest weer vrouwen-, glossies-, wonen- en mind & body magazine accounts populair zijn. Op Youtube zijn automotive, jongeren en sport magazines favoriet. Op Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.

De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de negentiende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 141 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.

 

Deel dit artikel