Media die lezers een positief gevoel geven zijn succesvoller
De impact van positiviteit op de consumptie van media en reclame.
Media die lezers een positief gevoel geven zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever, maar ook zetten deze media aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.500 Nederlandse mediagebruikers in opdracht van Hearst Netherlands. In het onderzoek is gekeken naar 44 media, variërend van magazines en hun websites, kranten en tv tot social media, video on demand- en muziekstreamingsdiensten. Het onderzoek naar de Power of Positivity is een vervolg op een uitgebreid onderzoek in Engeland, uitgevoerd door Hearst UK.
Adverteren effectiever in positieve media
Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praten 2 op de 5 met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazine-lezers vatbaarder zijn voor media met advertising dan niet-magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als me-time te creëren. Andere media zitten óf sterk aan de informatieve kant, óf juist aan de entertainment kant. Deze beleving van magazines sluit aan bij de resultaten van het Mediabelevingsonderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd.
Klik hier voor een korte animatievideo met de belangrijkste uitkomsten en lees hier alles over het onderzoek naar de Power of Positivity.
Bron: Hearst Netherlands