Online bereik magazines stijgt met 8%
Veranderend mediagedrag door COVID-19 zorgt voor toename online magazine consumptie.
2020 was een uitzonderlijk jaar en dat is ook te zien in het mediagedrag. Vooral het onlinegedrag en gebruik is door COVID-19 sterk veranderd en geïntensiveerd. Naast een sterke behoefte aan informatie, heeft de mediaconsument ook behoefte aan tips op het gebied van gezondheid, bewegen, voeding en recreëren. En dit is terug te zien in de stijgende bereikscijfers voor magazinemerken. Een groot aantal magazinemerken maakt een flinke stijging door. Dit blijkt uit cijfers van het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) over de periode januari-december 2020.
Online magazine bereik stijgt met 8%
Het online bereik van de 57 gemeten magazinemerken steeg in 2020 met 8%. Ook de frequentie van het webbezoek is toegenomen en stijgt met 16%. Samen bereiken de magazinemerken die in NOBO worden gemeten 46% van de Nederlanders (13+). Dit zijn in totaal 6,8 miljoen mensen. Hiervan is 55% vrouw en 45% man. Van alle online magazine lezers is 6% tussen de 13-19 jaar, 26% is 20-34 jaar, 27% is 35-49 jaar en 41% is 50 jaar of ouder. Het online bereik onder mannen en 20-49 jarigen nam in 2020 het sterkst toe (beiden +9%).
Sterkste stijgers
De top 5 sterkste stijgers binnen de magazinemerken ten opzichte van 2019 zijn Jan (index 598), Flair (index 346), Bicycling (index 297), Veronica Magazine (index 279) en Quote (index 192). Bij de sterke stijging van Veronica Magazine dient te worden opgemerkt dat de stijging deels te danken is aan een herschikking van het merkportfolio. Onder de andere sterke stijgers vallen o.a. Quest, Harper’s Bazaar, vtwonen, Kek mama, Women’s Health en Televizier.
Smartphone leading in online bereik magazinemerken
De smartphone is verreweg het belangrijkste device waarop het webverkeer plaatsvindt. Bij de magazinemerken wordt 61% van het bereik via de smartphone gerealiseerd, 25% via desktop/laptop en 14% via de tablet. Het bereik via de smartphone is in 2020 met 16% het snelst gegroeid.
Over nobo
Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) is een initiatief van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Het onderzoek brengt het online gedrag van de Nederlanders in kaart op alle online mediaplatforms. NOBO, uitgevoerd door Kantar TNS, is de planningscurrency voor online advertising. NOBO is een unieke samenwerking waarbij meer dan 20 grote mediabedrijven participeren. In totaal worden circa 200 mediamerken in het onderzoek gemeten, waarvan 57 magazinemerken.