Magazinemerken starten 2021 met 20 miljoen volgers op social media
Magazinemerken hebben begin 2021 meer dan 20 miljoen volgers op social media.
Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platformen) stijgt in het vierde kwartaal van 2020 met 2% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020. De social kanalen van de magazinemerken komen nu voorbij de 20 miljoen volgers. In het vierde kwartaal van 2020 is het aantal volgers op Pinterest het snelst gegroeid (+4%), gevolgd door Instagram met een toename van het aantal volgers van 3%. Het aantal volgers op TikTok en Youtube groeit in het vierde kwartaal met 2%. Het aantal volgers op Facebook en Twitter is wederom stabiel.
Aandelen per kanaal
Het aandeel van Instagram blijft groeien en bedraagt inmiddels bijna 30% van alle magazine volgers op social media. Facebook heeft nog altijd het grootste aandeel met 49%, maar verliest steeds meer terrein. Dit geldt ook voor Twitter. Het aandeel van Twitter is nog maar net 12%. Het aandeel van Youtube (5,2%), Pinterest (3,8%) en TikTok (0,7%) blijft – ondanks het stijgende aantal volgers – in het vierde kwartaal van 2020 gelijk.
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media ziet er als volgt uit: Playboy, vtwonen, LINDA, Voetbal International en GTST Magazine. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in het vierde kwartaal van 2020 zijn Radar+ (+24%), Gardeners’ World en Seasons (beiden +9%), Chip Foto magazine en Landleven (beiden +8%), Privé en Vriendin (beiden 7%) en Classic Cars en Truckstar (beiden +6%).
Populairste magazinemerken per social platform
Er zijn duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinemerken te zien. Zo laat TikTok de populariteit onder jongeren zien, terwijl op Instagram en Pinterest weer vrouwen-, glossies-, wonen- en mind & body magazine accounts populair zijn. Op Youtube zijn automotive, jongeren en sport magazines favoriet. Op Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de achtiende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 142 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.