TikTok toegevoegd aan MMA Social Media Monitor
Het aantal volgers van magazinemerken die actief zijn op TikTok is vanaf het tweede kwartaal 2020 opgenomen in de Social Media Monitor van de Magazine Media Associatie (MMA).
Meiden Magazine heeft het grootste aantal volgers met ruim 105.000 volgers en zit dan ook middenin de TikTok doelgroep. In totaal zijn 5 magazines actief op TikTok en zij hebben gezamenlijk 133.000 volgers.
Het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media stijgt in het tweede kwartaal van 2020 met 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. De social kanalen van de magazinemerken hebben in totaal inmiddels ruim 19 miljoen volgers. Youtube en Pinterest groeien dit kwartaal het snelst (beiden 6%), Instagram groeit met 5%. Het aantal volgers op Facebook stijgt licht (1%) en Twitter is stabiel (0%).
Aandelen per kanaal
De helft van alle volgers van magazinemerken op social media zijn op Facebook te vinden (50%), maar het aandeel van Facebook blijft licht dalen. Het aandeel van Twitter daalt ook licht en is 12%. 28% van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via Instagram. Het aandeel van YouTube blijft stijgen en komt in het tweede kwartaal van 2020 uit op 5%. Pinterest heeft een aandeel van 4% en TikTok 1%.
Populariteit magazine categorieën naar social platform
Er zijn duidelijke verschillen tussen de sociale kanalen en de populariteit van magazinesegmenten te zien. De komst van TikTok laat uiteraard meteen de populariteit onder jongeren zien. Op Instagram en Pinterest zijn vooral woonmagazines, vrouwenmagazines, waaronder veel glossies, en mind & body zeer actief. Merken die sterk visueel georiënteerd zijn, maar we zien bij Instagram ook een sterke toename van jongeren- en opvoedingsmagazines. Op Facebook zien we eigenlijk alle magazine categorieën terug, jongerenmagazines zijn het minst actief op Facebook. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport, terwijl op YouTube het automotive- en jongerensegment het meest populair zijn.
Populairste magazinemerken op social media
De top 5 van meest populaire magazinemerken op social media laat ten opzichte van het eerste kwartaal 2020 geen veranderingen zien en bestaat uit Playboy, LINDA., vtwonen, Voetbal International en GTST Magazine. De sterkste groei (overall) van het aantal likes/volgers in het tweede kwartaal van 2020 zijn Vriendin (+15%) en de home & garden magazines Groei & Bloei, Seasons en Garderners’world (allen+10%). Verder ziet Bicycling het aantal volgers flink toenemen (+10%) en ook Story en Vorsten groeien fors (beiden 9%).
Over de monitor
Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazinemerken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazinemerken met het hoogste aantal likes/followers en een top 10 per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn.
De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de zeventiende keer gepubliceerd. In de monitor worden momenteel 142 magazinemerken gemeten. Voor de gemeten merken betreft het de Nederlandse accounts.